Online beleggen breekt door

De mogelijkheden om via Internet te beleggen nemen de laatste maanden sterk toe. De 'nieuwkomers' zijn de grote banken, maar voorlopig zijn hun diensten een stuk duurder dan die van de sites die in online beleggen gespecialiseerd zijn....

Nieuwe generaties beleggers komen niet meer in bankkantoren om zich te laten adviseren. Ze kruipen achter de pc en vergaren informatie op het wereldwijde web: koersbewegingen kunnen realtime gevolgd worden, het financiële nieuws ligt voor het oprapen en de grootste en beste effectenbanken ter wereld geven hun analyses weg aan iedereen die de informatie wil hebben.

Besluit de belegger vervolgens tot aan- of verkoop van aandelen, opties of andere beleggingsinstrumenten, dan klikt hij door naar de site waar hij de betreffende orders door kan geven. Die sites worden geëxploiteerd door (effecten)banken. Om te kunnen handelen moet de belegger bij de bank een effectenrekening hebben.

Tot vorig jaar was IMG Holland, van oorsprong alleen een optiehandelaar, de enige online broker van Nederland. Het bedrijf had begin 1999 zo'n drieduizend klanten. De reguliere banken keken de kat uit de boom en waren meer bezig met het succes van de telefonische orderlijnen dan met de kansen van Internet.

Toch introduceerden ze in de loop van het jaar allemaal de mogelijkheid online te beleggen. De Postbank rondde in de zomer een proefproject met vijfduizend klanten af en zegt nu 20 duizend klanten te bedienen. SNS Reaal, ooit voorloper met de telefonische orderlijn, is met de beleggingssite nu tien weken in de lucht en zegt al 30 procent van de orderstroom die niet via de kantoren binnenkomt via Internet te ontvangen. En IMG Holland zegt dat al die concurrentie hen veel goed doet, ze zijn inmiddels gegroeid naar zesduizend klanten.

De drie grootbanken konden dus niet achterblijven en ABN Amro riep Internet vorige week zelfs uit tot speerpunt bij de sanering van het kantorennet. Voorlopig, zo laat de bank echter weten, komt nog 50 procent van het aantal transacties via de kantoren en loopt 30 procent via de telefonische orderlijn. Al langer kende ABN Amro met 'Homenet' de mogelijkheid elektronisch te bankieren; dat systeem is goed voor 10 procent van de beleggingsorders. Internet tenslotte heeft in de enkele maanden dat ABN Amro zich van dat middel bedient ook 10 procent van de orderstroom veroverd.

Deze vliegende start toont aan dat er geen gebrek is aan vraag naar beleggen online. Maar anderzijds blijft het verbazen dat geen van de grootbanken werkelijk hoog inzet: de marketing die ze aan de initiatieven besteden is beperkt en de transactiekosten die ze berekenen zijn weliswaar lager dan op het bankkantoor (ongeveer de helft), maar ze zijn nauwelijks lager dan de kosten bij het telefonisch doorgeven van orders. En ze zijn zeker niet lager dan die van de andere partijen op de markt. IMG Holland, Alex (van Bank Labouchere) en SNS Bank zijn stukken goedkoper (zie tabel) en dat is vooral belangrijk voor actieve beleggers.

De Internetbelegger is volgens onderzoeken zo'n actieve belegger, die vaak meerdere keren per week mutaties aanbrengt in zijn portefeuille. Hij heeft bovendien een voorliefde voor opties en andere afgeleide producten, zoals futures en warrants. Vanuit dat oogpunt mag het verbazen dat niet alle beleggingssites de mogelijkheid hebben om optiecontracten te kopen: de Postbank, Rabobank en ING Bank laten het wat dat betreft afweten. Futures, bedoeld voor de echte avonturier, zijn online alleen via Alex en IMG Holland aan te schaffen.

In de vergelijking van de kosten die banken voor online-transacties berekenen is het bewaarloon buiten beschouwing gebleven, net zoals andere kosten zoals notakosten of kosten voor het direct terugmelden van transacties. Dat wil niet zeggen dat er geen verschillen zijn in die kosten. Zo betaalt de SNS-belegger 5 euro per maand, 60 euro per jaar, en dan is hij verder van alle kosten af. Terwijl het bewaarloon bij IMG Holland bijvoorbeeld bijna 0,3 procent van de waarde van de portefeuille bedraagt. Bij een rekening van 50 duizend euro is dat 150 euro per jaar. Bij Alex is het bewaarloon 0,2 procent van de waarde.

Tot slot: het spreekt vanzelf dat ook de kwaliteit van de dienstverlening niet meegenomen is in de prijsvergelijking. De praktijk leert dat de ene site wat meer moeite heeft altijd bereikbaar te zijn dan de andere. Ook gaat er volgens anonieme klagers in de bekende nieuwsgroepen wel eens wat mis met de afhandeling van orders, met name bij optie-contracten. Of dat alleen maar aanloopproblemen zijn, is onduidelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden