Onderzoekers maken eerste complete portret van chromosoom 22

Een groep van 217 onderzoekers uit Engeland, de VS, Japan en Zweden is erin geslaagd een nagenoeg complete kaart samen te stellen van chromosoom 22, een van de 23 chromosomenparen in het menselijk DNA....

Van onze verslaggever

Het wetenschappelijke tijdschrift Nature publiceert vandaag een artikel van de onderzoeksgroep, onder aanvoering van Ian Dunham van het Sanger Centrum in Cambridge .

Chromosoom 22 is, afgezien van het mannelijke geslachtschromosoom Y, het op een na kleinste menselijke chromosoom . De lange arm van het chromosoom telt 33,4 miljoen DNA-bouwstenen en ten minste 545 genen, de strengen DNA die de erfelijke code bevatten voor de aanmaak van eiwitten.

Het chromosoom bevat ook genen die geassocieerd zijn met (erfelijke) ziekten. Het gaat onder meer om bepaalde vormen van leukemie en kanker, aangeboren afwijkingen aan het hart of het zenuwstelsel en om genen die in verband zijn gebracht met psychiatrische aandoeningen als schizofrenie en autisme.