Onderzoeker: internetbaasjes zijn leeghoofden

Veel internetbedrijven worden geleid door hebzuchtige leeghoofden die zijn geobsedeerd door de rijkdom die een snelle beursgang met zich meebrengt....

Deze vernietigende conclusie wordt getrokken door George Colony, topman van Forrester, een toonaangevend onderzoekbureau op het gebied van internet. Colony interviewde een groot aantal toplieden (CEO's) over de gevolgen van de internet-economie voor hun bedrijf.

Zo'n 20 procent van de gesprekspartners leidde een 'dotcom'-bedrijf (internetbedrijf), de rest kwam uit de 'oude economie'. Wat Colony vooral opviel, was het enorme verschil in niveau tussen de leiders van de oude en de nieuwe economie. 'Veel dotcom CEO's misten diepgang, ervaring en gezond zakelijk verstand', schrijft hij in een collumn op de website van Forrester.

'Hun denken draaide rond simplistische cliché's: ''wees als Amazon!'', ''adverteren, adverteren, adverteren!'', ''het is landje-pik!'' of ''we willen niet te snel winst maken''. Ze waren fanatiek gericht op waardering - naar de beurs en rijk worden - terwijl waarde - wat krijgt de klant - nauwelijks besproken werd. In veel opzichten deden deze bedrijven hol aan, aldus Colony, die van 'hollow.com' spreekt.

Gemiddeld denken de dotcomleiders het nog een jaar of drie vol te houden. Hun personeel is evenmin honkvast. Zodra een bedrijf naar de beurs is gebracht, en de opties zijn verzilverd, gaan ze op zoek naar een nieuwe werkgever die met opties zwaait.

Veel dotcombedrijven zullen worden weggevaagd, voorspelt Colony. Ook zullen veel dotcombedrijven het afleggen tegen degelijker concurrenten uit de 'oude economie' die langzaam maar zeker de spelregels van internet doorkrijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden