Onder druk van Europese regelgeving openbaart Facebook voor het eerst zijn eigen privacyregels

Niet alleen maakt Facebook zijn privacy-instellingen toegankelijker, ook publiceert het bedrijf voor het eerst zijn eigen richtlijnen. Dat is geen toeval. De jongste maatregelen kunnen niet los worden gezien van nieuwe Europese privacywetgeving.

Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook. Beeld afp

Wie kunnen precies de foto's zien die ik op Facebook zet? Welke gegevens worden gebruikt om advertenties op maat te tonen? Hoe kan ik oude posts definitief verwijderen of wat gebeurt er met mijn gegevens als ik mijn account opzeg?

Vanaf 25 mei gelden nieuwe Europese privacywetten. Daarmee worden de gegevens van Europese burgers beter beschermd. Bedrijven die zich niet aan deze nieuwe wet houden, lopen het risico hoge boetes te krijgen. Met een pakket privacymaatregelen preludeert Facebook hierop.

Beeld Thinkstock

Moeilijk vindbaar

Onderdeel is een videocampagne waarbij Facebook zijn twee miljard gebruikers uitlegt wat er precies met hun gegevens gebeurt en hoe ze er meer controle over krijgen. Het bedrijf wijst erop dat die privacy-instellingen al langer bestaan, maar geeft toe dat ze moeilijk te vinden zijn: 'Privacygereedschap werkt alleen als u weet waar u die kan vinden en hoe u ze kan gebruiken.'

Facebook zal de video's ook tonen in de newsfeed van zijn gebruikers. Ook is er een 'privacy checkup' waarin iedereen zelf kan controleren hoe het met zijn eigen privacy is gesteld.

Daarnaast publiceert het bedrijf voor het eerst zijn privacyrichtlijnen. In algemene bewoordingen benadrukt de social mediagigant dat zijn gebruikers zelf altijd eigenaar van hun gegevens blijven en dat het bedrijf er alles aan doet op die data veilig op te bergen.

Beeld anp

Gebruik Facebook daalt

Overigens blijkt uit nieuw onderzoek onder een kleine zevenduizend Nederlanders van Newcom dat het dagelijks gebruik van Facebook in Nederland licht daalt. Vooral onder jongeren verliest Facebook terrein, een trend die overigens wereldwijd aanwezig is. Onder die groepen doen juist Snapchat en Instagram het goed. In de leeftijdsgroep 15-19 wordt Facebook zelfs minder gebruikt dan deze twee netwerken. De reden: jongeren voelen zich minder thuis tussen de oudere mensen die Facebook bevolken.

Het onderzoek betekent niet alleen maar slecht nieuws: Facebook-dochter Instagram stijgt juist snel, terwijl WhatsApp (ook al van Facebook) met 8,3 miljoen dagelijkse gebruikers het grootste social media-platform is. Opvallend is een lichte stijging van Twitter, na een jarenlange daling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.