Onbekende soort fossiele roofpotvis in Peru ontdekt

ROTTERDAM Wetenschappers hebben in Peru een onbekende soort fossiele roofpotvis ontdekt. Het dier was zo groot als een hedendaagse potvis, maar had een bek met enorme tanden, waarmee hij vermoedelijk op baleinwalvissen jaagde....

De paleontologen, van onder meer het Natuurhistorisch Museum Rotterdam (NMR), publiceren de officiële wetenschappelijke beschrijving van de potvis vandaag in het tijdschrift Nature. Het dier is Leviathan melvillei gedoopt, naar het Hebreeuwse woord voor zeemonster en de Amerikaanse schrijver Herman Melville, auteur van de klassieke walvisroman Moby Dick.

De roofpotvis in in 2008 gevonden in de Pisco-Ica-woestijn, langs de zuidkust van Peru. Alleen de vrijwel complete schedel en de onderkaak zijn bewaard gebleven. De schedel is 3 meter lang en 1,90 meter breed. Het hele dier moet 13 tot 18 meter lang zijn geweest, waarmee het de grootste fossiele potvis is die ooit is opgegraven.

Het beest had tevens de grootst bekende bek van alle tetrapoden (viervoeters), met enorme kaakspieren en tanden in zowel boven- als onderkaak die met een maximale lengte van 36 centimeter en een doorsnee van 12 cm bijna het formaat hebben van de kleine slagtanden van een olifant.

Gezien dit gebit moet de roofpotvis een heel ander menu en eetgedrag hebben gehad dan de moderne potvis, die alleen in zijn onderkaak relatief kleine tanden heeft. Die moderne potvis leeft van inktvissen, die hij in de diepzee in hun geheel naar binnen zuigt. De roofpotvis greep en verscheurde zijn prooi – vermoedelijk baleinwalvissen – met zijn tanden, zoals ook haaien en orca’s dit doen.

In het Mioceen leefden talloze soorten baleinwalvissen. Zij waren voor de roofpotvis vanwege hun vetlaag prooien met een hoge calorische waarde, aldus Jelle Reumer, directeur van het Rotterdamse museum en een van de auteurs.

De potvis is opgenomen in de collectie van het Museo de Historia Natural in Lima. Replica’s van enkele reuzentanden zijn te zien in het museum in Rotterdam.