Onbekend projectiel botst op Jupiter

Opnieuw is de reuzenplaneet Jupiter geraakt door een kosmisch projectiel, waarschijnlijk een kleine komeet of een planetoïde. De inslag werd donderdagavond om 22.31 uur Nederlandse tijd vastgelegd door de Australische amateursterrenkundige Anthony Wesley. Ook in 1994 en in 2009 vonden inslagen op Jupiter plaats.

Wesley fotografeerde een heldere flits in het wolkendek van de planeet. De Filippijnse amateursterrenkunde Christopher Go legde de inslag op video vast. De komende dagen zullen grote telescopen op de grond en in de ruimte op Jupiter worden gericht om het ‘litteken’ van de inslag te bestuderen.

In juli 1994 zagen sterrenkundigen voor het eerst brokstukken van een komeet in botsing komen met de reuzenplaneet. Daarbij ontstonden donkere vlekken in de dampkring van Jupiter, die in sommige gevallen zo groot waren als de aarde. Indertijd werd aangenomen dat zulke botsingen eens in de paar honderd jaar zouden voorkomen.

In juli 2009 is Jupiter echter ook geraakt door een klein hemellichaam. Ook die inslag werd ontdekt door de Australiër Wesley, alleen pas enkele dagen later, toen er een merkwaardige donkere vlek in het wolkendek te zien was.

Later detailonderzoek, onder andere met de Hubble Space Telescope, liet er geen twijfel over bestaan dat Jupiter toen getroffen moet zijn door een planetoïde of een komeet met een middellijn van een paar honderd meter.

De vakpublicatie over de inslag van vorig jaar juli is toevallig deze week verschenen in Astrophysical Journal Letters; het Space Telescope Science Institute in Baltimore verspreidde er donderdagmiddag een persbericht over, zevenenhalf uur voordat Wesley de nieuwe inslagflits fotografeerde.

Planeetonderzoekers denken nu dat veel andere vreemde donkere vlekken die de afgelopen eeuwen op Jupiter zijn waargenomen, onder andere door Giovanni Cassini in 1686, ook veroorzaakt zijn door kosmische inslagen.

Rechts de inslag (het witte vlekje rechtsonder) van een onbekend projectiel op Jupiter van donderdag, links de zwarte vlek die ontstond na een inslag in de zomer van vorig jaar. (Foto's NASA/Hubble/Anthony Wesley (rechts)) Beeld