Onafhankelijke 'indiegames' maken ook kans op grote prijzen

Vanavond worden de Dutch Game Awards uitgereikt. Kleine ontwikkelaars hebben het tij mee.

Lumini, de game van zes studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Hilversum. Beeld Speelbaars

Onder de genomineerden voor de Dutch Game Awards bevindt zich een groot aantal ontwikkelaars die op eigen houtje aan hun games werkten, zonder financiering van buitenaf. Door online marktplaatsen zoals Steam, een platform met wereldwijd meer dan 75 miljoen gebruikers, krijgen deze kleine 'indies' (van 'independents') een steeds belangrijkere rol in de miljardenindustrie van de computerspelen. Ook is het maken van een game met hoogwaardige graphics een stuk eenvoudiger geworden.

De twee werelden komen elkaar onder meer tegen in de strijd om de Control Industry Award, een publieksprijs. Eén van de genomineerden is Killzone: Shadow Fall, gemaakt door Guerrilla Games, een studio met meer dan tweehonderd werknemers in Nederland en Engeland. Dit grote bedrijf heeft concurentie van het kleine Team Reptile. Hun Lethal League is een indiegame; gemaakt door een duo met een kantoor in Hilversum.

In augustus zette Team Reptile zijn game op verkoopplatform Steam. In vier dagen hadden ze hun investering terugverdiend. Het spel ging tienduizend keer over de toonbank. 'We hadden onszelf geen salaris uitgekeerd en konden de game verder gratis maken. De enige kosten waren voor huisvesting en de licentie van de achtergrondmuziek', zegt Tim Bemmers, één van de oprichters van Team Reptile. Tot nu zijn er 60 duizend exemplaren verkocht, voor ongeveer 12 euro per stuk. Een gedeelte daarvan gaat naar Steam (ongeveer eenderde, zeggen insiders).

Veel geld

Bijna alle Nederlandse gamemakers zijn onafhankelijke ontwikkelaars, die werken zonder grote uitgever. 'Ze kunnen dus ook ontwikkelen zonder inmenging van die uitgever', zegt Martijn van Best van de Dutch Game Garden, dat jonge ontwikkelaars begeleidt bij het maken van hun game. 'Daardoor hebben ze meer vrijheid en komen ze op de proppen met creatieve producten die de grote studio's niet kunnen maken. Bij die bedrijven staat veel te veel geld op het spel.'

De populariteit van Steam heeft geholpen om de aandacht te verleggen van de allergrootsten naar de allerkleinsten, zegt van Best. 'Ook Sony en Microsoft krijgen steeds meer oren naar de ideeën van indies.'

Eén van de andere genomineerden van vanavond (voor talentprijs Best Student Art Direction) is Lumini, van ontwikkelaar Speelbaars. Een project van zes studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Hilversum. Over twaalf maanden verwachten zij hun spel aan te bieden via Steam.

Steven Honders, een van de oprichters van Speelbaars: 'In Lumini stuur je een zwerm wezens door het spel heen. De speler moet de Lumini in leven houden. Dat doe je door te blijven bewegen, niet door te vechten. Er zijn wel vijanden, maar daar zwem je van weg.'

Inderdaad niet wat gamers gewend zijn, beaamt Honders. 'De meeste games bieden actie, want dat verkoopt. Maar daarmee hoeven wij geen rekening te houden. We mogen falen omdat het maken van de games ons niks kost. Vijf jaar geleden was het een stuk gecompliceerder om een spel te maken met deze kwaliteit. Nu zijn er gratis formats voor het maken van een game.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden