COLUMNRinske van de Goor

Ode aan de doktersassistente

Tijdens het spreekuur breekt mijn doktersassistente in met een telefoontje. ‘Sorry dat ik stoor, maar mevrouw Van Zanen kwam aan de balie. Ze wilde alleen maar medicijnen bestellen, maar ze klinkt zo benauwd, ik heb haar naar de spoedkamer gehaald. Kun je zo even komen?’ Mevrouw Van Zanen blijkt een hartritmestoornis te hebben, en ik stuur haar direct naar de cardioloog.

Een tijd terug zette de doktersassistente ‘s ochtends in mijn agenda: ‘Ter informatie: P. belde weer en zei dat ze 2 pakjes paracetamol ging innemen. Ik heb even met haar gepraat en gezegd dat je het heel druk hebt en eind van de middag belt.’ Dat klinkt misschien als slechte zorg, want je laat een suïcidale patiënt toch niet een halve dag later terugbellen? Maar bekijk het eens zo:

-Ze heeft mevrouw P. haar hart laten luchten.

-Ze heeft mevrouw P. geholpen haar emoties enkele uren te leren verdragen, door te melden dat ik niet direct haar kant op kom snellen.

-Ze heeft mij direct geïnformeerd, zodat ik eventueel anders kan beslissen.

Daarbij scheelt het natuurlijk alles dat zij en ik mevrouw P. inmiddels goed kennen en mevrouw P. wekelijks meermaals belt, vaak dronken en boos of huilend: dat ze het NU niet langer volhoudt, dat er NU iets moet gebeuren en dat ze zichzelf anders wat aandoet. Meegaan in de paniek helpt mevrouw P. niet. Met empathie haar emoties erkennen en helpen verdragen, zonder haar af te wijzen, helpt haar wel. Maar het vereist wel lef en mensenkennis.

Doktersassistentes zijn onmisbaar. Zij zorgen dat het spreekuur loopt: ze geven spoedpatiënten een spoedplek, iemand met een nieuwe kankerdiagnose een langer consult. En veel mensen helpen ze al zelf aan de telefoon. Een week rugpijn, een keelontsteking, een dag koorts, een week diarree: zij weten precies wat de adviezen zijn en wanneer het zorgelijk is. Ze hebben ook een eigen spreekuur, waar ze wonden verbinden, uitstrijkjes maken, oren uitspuiten, wratten, soa en urineweginfecties diagnosticeren en behandelen. Onze doktersassistentes vinden wonden hechten supergaaf. Ondertussen doen ze ook nog veel administratie, van inschrijvingen tot herhaalmedicatie. Goede doktersassistentes zijn, dat begrijpt u wel, goud waard.

Helaas worden doktersassistentes regelmatig arrogant of agressief bejegend. Mensen die bellen zijn vaak bezorgd of angstig en reageren dan geïrriteerd op de assistente. Wat weet zij nou, met haar mbo-opleiding? Waar bemoeit ze zich mee? Ze willen niet haar advies, maar de dokter spreken! Er zijn mensen die al boos worden als ze vraagt wat de reden voor de afspraak is. Ze ervaren haar als hinderlijke horde naar de huisarts.

Misschien moet de doktersassistente voortaan de telefoon opnemen met: Goedemorgen, met de chief medical coordination and logistics van de huisartsenpraktijk. Wat kan ik voor u doen?

Rinske van de Goor is huisarts in Utrecht. Reageren? r.vandegoor@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden