Oculus Quest 2: met voorsprong de beste VR-bril van dit moment, op de kleine lettertjes na ****

Virtual reality is wat de Engelsen als een ‘acquired taste’ aanduiden. Met de nieuwe, bijna perfecte bril van Oculus krijg je die smaak snel te pakken. Tot Facebook roet in het vr-eten gooit.

De Quest 2, de nieuwe VR-bril van Oculus, met twee controllers. Beeld Oculus
De Quest 2, de nieuwe VR-bril van Oculus, met twee controllers.Beeld Oculus

De chef PlayStation van Sony, Jim Ryan, kan in de toekomst kijken. Een toekomst waarin voorlopig (“Dit jaar? Nee. Volgend jaar? Nee.”) geen plek is voor virtual reality als massavermaak. Sony verkocht sinds 2016 meer dan vijf miljoen VR-brillen voor de PlayStation 4, maar heeft geen plannen voor virtual reality voor de PlayStation 5 die deze maand in de winkel ligt.

Als Ryan bedoelt dat er geen toekomst is voor Sony’s VR-bril heeft hij volkomen gelijk. Daar heb je geen glazen bol voor nodig. De PSVR is een groot en ongemakkelijk geval met het bedieningsgemak en de souplesse van een stofzuiger.

Dat doet Oculus toch stukken beter met de inmiddels al zesde generatie van zijn virtual reality-bril. De Quest 2 is geen gigantische upgrade van zijn voorganger, die pas anderhalf jaar geleden werd geïntroduceerd. Het is eerder een verfijning en verbetering van de beste vr-ervaring die er maar te vinden is. Sterker nog: de Quest biedt in veel opzichten een betere beleving dan de spelcomputers van Sony, Microsotft en Nintendo, in bedieningsgemak en de sensatie van geheel ondergedompeld worden in een game.

Een opmerkelijke verandering is, om met iets heel Hollands te beginnen, het prijskaartje. De Quest 2 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, met 64 of 256 gigabyte opslag, voor respectievelijk 349 en 449 euro. Dat maakt ze elk 50 euro goedkoper dan de twee originele Quests, terwijl die 64 of 128 gb ruimte boden voor toepassingen en games.

Die honderd euro voor de ‘grotere’ uitvoering is absoluut de investering waard. De besturingssoftware van de Quest 2, zeg maar de ingebouwde motor, schrokt zelf al 11 gigabyte aan opslagruimte op. Op de uitvoering van 64 GB zit je met een paar grote games of apps al snel aan de opslaglimiet.

Met de Quest 2 schroeft Oculus de visuele capaciteiten flink op. De bril gaat van 2,3 miljoen naar 3,5 miljoen beeldpunten en in een later stadium via een software-update naar een hogere verversingssnelheid, van 72 hertz naar 80 en 90 Hz. Die hogere frequentie betekent vooral dat het scherm snelle beeldwisselingen kan bijbenen. Op tragere schermen zie je dan streperige beelden.

Het grootste voordeel van de Quest (het origineel en model 2) blijft dat de VR-bril niet met kabels aan een computer zit vastgeketend en dat er geen ‘bakens’ nodig zijn die voorkomen dat gebruikers tegen muren oplopen. Je hebt in sommige gevallen zelfs geen controllers meer nodig, de twee stuurpookjes die bij de Quest worden geleverd. De VR-bril is voorzien van sensoren die handen en handbewegingen kunnen herkennen.

Een ander pluspunt is dat je met de Quest ook ‘zwaardere’ spellen en toepassingen kunt spelen die zijn ontworpen voor de Rift S, ooit de vaandeldrager van Oculus. Daarvoor moet de VR-bril wel met een pc of laptop worden verbonden, middels een Link-kabel die maar liefst 99 euro moet kosten. Gelukkig werken sommige usb-kabels net zo goed. Overigens is het vertrouwen in de Quest bij Oculus zo groot dat de Rift S volgend jaar van de markt verdwijnt.

Voor elk element dat aan de Quest 2 is verbeterd staan ook zaken die een stapje terug betekenen. De nieuwe bril is een kleine 70 gram lichter dan zijn voorganger, maar nog steeds weegt het geheel ietsjes meer dan 5 ons. In combinatie met een moeilijk afstelbare en stugge hoofdband voelt het toch aan alsof je een half pak suiker met een stuk dik elastiek aan je gezicht vastmaakt. Een luxere Elite-band, die we niet hebben kunnen uitproberen, belooft een minder knellende ervaring voor 49 euro. Overigens is virtual reality een bezigheid voor korte sessies, want zeer vermoeiend – wat het ook al niet erg maakt dat de batterij van de Quest slechts tussen de twee en drie uur meegaat.

Helaas heeft Facebook, het moederbedrijf van Oculus, in zijn oneindige wijsheid besloten dat de VR-bril alleen valt te gebruiken met een Facebook-account. Niet iedereen zal het prettig vinden om Zuckerberg c.s. toegang te geven tot een apparaat waarmee deze onverzadigbare datagraaiers in theorie kunnen meekijken naar alles wat er in je woonkamer gebeurt

Een ander bezwaar is dat Facebook ook accounts soms zonder reden kan afsluiten. Dan is het de vraag of je nog wel je bril kunt gebruiken. Wie zijn Facebook-account opheft, raakt in elk geval alle games en apps kwijt die hij voor de Quest 2 heeft gekocht. Dat is toch zoiets als je auto inleveren omdat je je lidmaatschap van ANWB’s Wegenwacht opzegt. De enige optie is een account aanmaken voor alleen de VR-bril.

God geeft en God neemt, hoor je wel eens verkondigen, maar ook Facebook heeft de nare gewoonte om iets moois te maken en het daarna grotelijks te verprutsen. Daar is de beste VR-bril van dit moment helaas een goed voorbeeld van. En toch: de Quest 2 komt warm aanbevolen voor iedereen die een voorproefje van de toekomst wil.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden