NS wijzigt voorwaarden groepstickets om bloeiende handel via Facebook: 'Zo hadden we het niet bedoeld'

Aanvankelijk had de NS geen bezwaar tegen het gezamenlijk inkopen van goedkope groepskaartjes. Nu commerciële partijen daar een lucratieve business van maken, grijpt de NS toch in.

Een kaartje kopen op station Leiden Foto anp

Een retourtje Groningen-Maastricht voor 7 euro, of voor 52 euro? Voor de meesten is die keus snel gemaakt. Logisch dus, dat steeds meer treinreizigers via Facebook gezamenlijk groepstickets inkopen, om daarna individueel te reizen voor een voordelig groepstarief. Maar nu ook commerciële partijen van die bloeiende handel profiteren, ziet de NS zich genoodzaakt de voorwaarden aan te scherpen. 'Het is heel jammer, maar hiervoor zijn groepskaartjes gewoon niet bedoeld.'

'You can trust me, I am reliable. See how many likes my FB-page has, and see how many positive reviews.' Met dat soort beloftes probeert een handelaar onder de schuilnaam 'Henk van Beek' op tientallen Facebookgroepen reizigers over te halen om met hem in zee te gaan. Zijn groepen hebben namen als 'Jilz.nl 14 march' (780 leden) en 'I offer to buy groepsretour tickets for you' (460 likes).

Hoe het werkt: reizigers betalen Henk 8 à 10 euro, waarop de Facebookbeheerder groepjes met dezelfde eindbestemming samenstelt, kaartjes bestelt en het papierwerk invult, en iedereen zijn afzonderlijke tickets stuurt. Op de dag van de treinreis kunnen alle groepsleden op hun eigen stations in- en uitstappen, zonder andere deelnemers ooit te hebben gesproken. Het enige waarmee ze rekening moeten houden: niet in de spits reizen, want groepskorting geldt alleen in daluren en weekenden.

Zonder Henk kost een groepsticket mensen slechts 7 euro, een paar euro minder dus, maar mét Henk hoeft niemand van het groepje geld in te zamelen en formulieren van de NS in te vullen. Voor Henk is dat geen probleem, want hij verdient eraan. Gemakkelijk honderden euro's per dag, schrijft dagblad Trouw, dat een van de handelaren anoniem sprak.

Niet oké

Naast de pagina's die Henk van Beek beheert, vallen op Facebook nog tientallen gelijksoortige groepen te bespeuren. Inmiddels hebben de populairste pagina's voor groepstickets naar Amsterdam, Groningen en Maastricht samen meer dan 100 duizend leden.

Toen mensen nog Facebookpagina's gebruikten om zelf groepjes te vormen, met elkaar en zonder tussenkomst van een bemiddelaar, vond NS dat prima. 'Deze reizigers vullen met elkaar mooi de daluren', liet de NS vorig jaar nog weten.

Nu denkt het spoorwegbedrijf daar anders over. 'Op deze manier wordt er geld aan verdiend, en dat is in strijd met onze verkoopvoorwaarden', laat een woordvoerder woensdag weten. 'Er is nu sprake van commerciële tussenhandel, en dat vinden we niet oké.'

Daarom wil de NS de voorwaarden van groepstickets aanscherpen, zodat klanten die in een groep reizen in ieder geval van hetzelfde station moeten vertrekken. Wanneer deze nieuwe spelregel ingaat, is nog niet bekend.

Foto NS

Kat- en muisspel

Dat juist de doelgroep die NS met hun groepskaartjes wilde bedienen hiervan de dupe is - denk aan een familie die verspreid over het land woont en samen een stedentrip wil maken - noemt een woordvoerder erg jammer. 'Maar wat er nu gebeurt, is gewoon niet zoals wij het beoogd hebben.'

Het spoorwegbedrijf beseft dat mensen na een aanscherping van de voorwaarden nog steeds korting kunnen krijgen door simpelweg op hetzelfde station af te spreken. 'Bij dit soort kortingen zullen mensen altijd zoeken naar manieren om acties te gebruiken en misbruiken. Zolang anderen er wel van profiteren kunnen we daar best mee leven. Maar de woorden kat- en muisspel vatten het goed samen.'

Ook gaat de NS alle groepstickethandelaren aanschrijven om te vertellen dat hun verkoop in strijd is met de voorwaarden. 'De ervaring leert dat mensen daarna hun pagina verwijderen.' Of ook 'Henk van Beek' hier gehoor aan gaat geven is niet bekend. De beheerder reageert vooralsnog niet op contactverzoeken.

Lisan Zeewuster (24), masterstudent vastgoedkunde in Groningen
'Ik woon in Amsterdam en werk daar twee dagen per week. Elke donderdag heb ik college in Groningen. Een normaal retourtje met de trein kost 51 euro, terwijl ik maar 7 euro kwijt ben als ik deelneem aan een groepsticket. Omdat ik geen studenten-OV meer heb, is dat echt een uitkomst. Binnen maximaal twee uur na aankoop ontvang ik mijn ticket per mail. Eerst stelden reizigers via sociale media zelf een groep samen. Daar maakten oplichters misbruik van. Die lieten je betalen, maar stuurden de kaartjes nooit op. Handelaren spelen hier slim op in. Op hun Facebookpagina's staan recensies van tevreden klanten. Ze maken winst op de kaartjes, dus ze hebben er geen belang bij je te tillen. Dit is een betrouwbaardere methode.'

Winny King (33), huismoeder in Zeeland
'Het afgelopen jaar hebben mijn man en ik gretig gebruikgemaakt van de groepstickets die via Facebook worden aangeboden. Mijn man werkt in het buitenland en we wonen in Zeeland. Hij moet twee keer per week op en neer naar Schiphol. Ik kom uit de Randstad en breng graag een middagje in Amsterdam door. Ik probeer altijd eerst zelf een groep samen te stellen, maar als dat niet lukt kan ik terugvallen op kaartjeshandelaar Henk van Beek. Ik snap de reactie van de NS, maar als het bedrijf groepsreizigers dwingt van hetzelfde station te vertrekken zullen er minder kaartjes verkocht worden. Mensen die verspreid over Nederland wonen en een groepsticket gebruiken voor een familie-uitje worden dan de dupe, terwijl dit groepskaartje oorspronkelijk juist voor hen bedoeld was.'

(Livia Benders)

Meer over