NieuwsZaak JCDecaux

NS verwijdert reclames op stations na blunder met aanbesteding

Treinreizigers zullen op NS-stations nog enkele weken tegen duizenden lege reclameborden en -schermen aankijken. De spoorwegen moesten de reclames weghalen vanwege een juridische nederlaag. 

De NS gunde het contract voor de exploitatie van ruim 5.000 reclameborden onderhands aan Exterion Media en Ngage.Beeld ANP

De NS heeft verzuimd om een miljoenencontract Europees aan te besteden en heeft een rechtszaak daarover verloren. De spoorwegen wacht een strop van tientallen miljoenen euro's.

Het gerechtshof Arnhem dwong de NS begin oktober om de lopende contracten voor de reclames op driehonderd van de ruim vierhonderd stations op 1 december te beëindigen. Het bedrijf moet het contract opnieuw uitschrijven. Het gaat zeker enkele weken duren voor er een nieuwe exploitant is gekozen.

In 2011 gunden de spoorwegen het contract voor de exploitatie van ruim 5.000 analoge borden en digitale schermen onderhands aan Exterion Media en Ngage. Die kregen het alleenrecht om tot 2027 de reclame op het grootste deel van de stations te verzorgen. Hun grote concurrent JCDecaux werd buitengesloten omdat het Franse bedrijf door de NS als buitenlandse partij werd gezien.

Schadevergoeding 

Een lagere rechtbank wees bezwaren van JCDecaux in een rechtszaak af, maar in hoger beroep stelde het Arnhemse hof de reclame-exploitant in het gelijk. Het hof oordeelde dat de Fransen een vestiging in Nederland hebben en dat de waarde van het contract ver boven de drempelwaarde ligt van de zogeheten Richtlijn Concessieovereenkomsten en dus Europees had moeten worden aanbesteed.

Het hof stelde dat de NS JCDecaux een schadevergoeding moet betalen. De hoogte daarvan is afhankelijk van de waarde van het contract. Volgens de Fransen is er met de reclameborden en –schermen een bedrag van 155 miljoen euro gemoeid. Volgens Exterion Media gaat het om 50 tot 100 miljoen euro.

Reclame en het spoor hebben een moeizame relatie. Eerder dit jaar klonken er protesten tegen het voornemen van de NS om ook aan boord van zijn treinen reclame van derden te tonen op de schermen die reisinformatie geven. In 2017 bleek dat Exterion Media in sommige borden camera’s had gemonteerd die vastlegden wie er naar de reclame keek en hoe lang.

MEER LEZEN

In stations en op perrons viel er al niet aan te ontkomen, maar ook in de trein moet de reiziger er aan geloven: reclame. De NS gaat advertentieruimte verkopen op de schermen die in de trein hangen. De advertenties moeten wel ‘in onze kaders passen’, aldus de woordvoerder.

Nietsvermoedend staart de treinreiziger in de nieuwe IJ-hal van het Centraal Station in Amsterdam naar een reclamezuil waarop een reclame voor een nieuw mobieltje is te zien. Wat hij niet weet is dat een handig verborgen cameraatje precies in de gaten houdt hoe lang hij naar dit scherm tuurt. Ook informatie over geslacht en leeftijd wordt doorgegeven. En, ja, ook of hij lacht of niet. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden