NPO zet mes in 'ongebreideld' online aanbod

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat flink snijden in het online aanbod. Alleen websites die meer dan 100.000 unieke bezoekers trekken en voldoende interactie bieden, mogen blijven bestaan. Van de acht digitale themakanalen blijven er vijf over. 'Het is geen kleine ingreep', verklaart NPO-programmadirecteur Frans Klein.

Beeld ANP

De NPO wil het enorme, naar eigen zeggen 'ongebreidelde', aanbod van honderden programma- en themasites echt aanpakken. 'We kunnen nu niet excelleren, omdat het aanbod zo versnipperd is', vindt Klein. 'Het is bovendien hard nodig om vindbaar en onderscheidend te blijven in het huidige medialandschap', licht bestuurslid Shula Rijxman het voorstel toe. In 2011 is al eens een poging gedaan om flink te schrappen, maar er zijn volgens de NPO nog altijd teveel 'online uithangborden waar te weinig gebeurt'.

Rijxman: 'We willen de omroepen aansporen om meer waarde toe te voegen aan de bestaande sites en apps, omdat online en mobiel mediagebruik de komende jaren explosief zal toenemen'. Volgens haar gaat het op veel plekken al heel goed. 'Kijk naar de communities rond de consumentenprogramma's Kassa en Radar, maar ook die van de quiz De Slimste Mens. Van dit soort communities moeten er veel meer komen.'

Beeld ANP

Pauw

De NPO maakte vandaag ook bekend dat Jeroen Pauw volgend seizoen door mag met zijn talkshow. Lees hier meer

'Bigger en better'

Om daar geld voor vrij te maken, moet er elders worden geschrapt. De NPO gaat met de omroepen in gesprek om het totale publieke jaarbudget van 20 miljoen euro voor online-activiteiten - waarop niet zal worden bezuinigd - scherper te verdelen. Voor 1 januari 2016 moeten de keuzes zijn gemaakt.

Van de huidige 600 programmasites zullen er uiteindelijk 50 overblijven. 'En daar moet dan van alles op gebeuren. We kiezen voor fewer, maar wél bigger en better'. Maar, zo benadrukt Klein: 'Het mogen geen gemist-platforms zijn, want dat willen we nu juist centraliseren op één gemistportal, en dat is npo.nl.' De aparte omroepsites blijven bestaan - belangrijk voor de ledenbinding - maar themaportals zoals die rond geschiedenis en gezondheid worden gestopt.

'Er blijven drie grote 'portals' over: npo.nl, nos.nl en schooltv.nl. Van de acht digitale thema-tv-kanalen zoals Politiek24, Humor TV en NPODoc blijven er vijf over. Er blijft ook een budget over voor jaarlijks 25 nieuwe sites waarop - het liefst door jonge talenten - geëxperimenteerd kan worden.

Beeld anp

Omroepen

Volgens Rijxman zijn niet alle omroepen even enthousiast over de ingreep. Veel omroepen willen zelf bepalen welke en hoeveel sites ze maken. Ook bieden sommigen nog steeds eigen gemist-sites aan, zoals de NCRV en de VARA. De VPRO zette deze week het hele archief van kinderserie Rembo & Rembo online. 'Dit mag dus niet', reageert Rijxman, 'omdat we het ook het terugkijkaanbod van ons archief willen centraliseren.' De NPO is in gesprek met de stichting Beeld en Geluid, dat het Nederlandse beeldarchief beheerd, over één online loket voor historische programma's van alle publieke omroepen.

Rijxman en Klein benadrukken dat omroepen niet zomaar sites in het leven mogen roepen, ook niet met geld uit eigen kas. 'Wij hebben de regie in handen', zegt Rijxman. Klein legt uit waarom dat nodig is: 'De bedreiging is dat het internet oneindig is. Het risico van verwatering ligt daarom op de loer. De ruimte is niet schaars; de middelen zijn dat wel. Daarom moeten we opnieuw ordenen.'

Shula Rijxman, lid van de Raad van Bestuur van de NPO. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden