Nieuwe voorwaarden Facebook: vind het leuk, of vertrek

'Voor commercieel gebruik van mijn foto's en teksten op Facebook is te allen tijde mijn schriftelijke toestemming vereist.' Facebookgebruikers claimen deze dagen in boze verklaringen het intellectueel eigendom op alles wat ze op Facebook zetten. De berichten zijn een reactie op de nieuwe gebruikersvoorwaarden die Facebook per 1 januari doorvoert. Hierin staat onder andere dat Facebook gegevens gaat uitwisselen met WhatsApp.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. Beeld ap

In 2012 werd het bericht ook al wijd verspreid op Facebook, als reactie op nieuwe voorwaarden. Toen gebruikers deze week een melding en een mail kregen van Facebook over de veranderde voorwaarden, ging het weer los. De juridische waarde van deze berichten is nihil. Ze zijn - zoals de woordvoerster van Facebook het noemt: een hoax.

Ook Bits of Freedom noemt de verklaringen 'onzin'. 'Vanaf het moment dat je Facebook gebruikt, ga je akkoord met de voorwaarden. Zo'n tekst doet daar niets aan af', zegt woordvoerster Daphne van der Kroft. De verklaringen moeten volgens haar worden gezien als digitaal equivalent van spandoeken op het malieveld. 'Ze laten zien dat er onvrede is over de manier waarop Facebook omgaat met de privacy van gebruikers'.

Volgens Facebook is die vrees onterecht. 'Privacy is het allerbelangrijkste goed dat Facebook heeft. Dat komt op plaats 1, 2, 3, 4, 5 en dan een hele tijd niets en dan komen andere dingen. Mensen moeten zich veilig voelen op Facebook, zegt de woordvoerster. 'Zelf controle kunnen hebben over wat je deelt en wat niet en transparantie daarover is essentieel voor het voortbestaan van Facebook'. Hierom besloot Facebook de voorwaarden de helft korter te maken, overzichtelijk te presenteren en de gebruikers voor de verandering eens ruim van tevoren te informeren over de nieuwe voorwaarden via een e-mail en een notificatie op Facebook.

Hiermee geeft het bedrijf gehoor aan klachten van onder andere een Britse overheidscommissie die stelde dat de gebruikersvoorwaarden ook voor gewone mensen te lezen moeten zijn. 'Het is makkelijker om Shakespeare te doorgronden dan de gemiddelde gebruikersvoorwaarden. Hierom leest niemand ze', zei de voorzitter vorige week. Of zoals comedian John Oliver het probleem schetste: 'Je kunt de volledige tekst van Hitler's Mein Kampf in de gebruikersvoorwaarden zetten en mensen klikken nog steeds blindelings op 'accepteren''.

Het Facebook-bericht dat viraal gaat:

Due to the fact that Facebook has chosen to involve software that will allow the theft of my personal information, I state in response to the new guidelines of Facebook, pursuant to articles L.111, 112 and 113 of the code of intellectual property, I declare that my rights are attached to all my personal data drawings, paintings, photos, video, texts etc…. published on my profile and my page.

Cosmetisch

'De verbetering is vooral cosmetisch, er blijft nog steeds veel onduidelijk over wat Facebook met de gegevens doet', zegt Van der Kroft. 'Zo staat er over het samenwerken met andere Facebook-bedrijven als WhatsApp en Instagram: 'We kunnen gegevens over jou met deze bedrijven delen om het ondersteunen en het integreren van de activiteiten van deze bedrijven te vergemakkelijken en onze diensten te verbeteren'. Deze bewoording is supervaag en hiermee houdt Facebook alle opties open. Bij de overname van WhatsApp vreesden gebruikers precies hiervoor.'

Volgens de Facebook-woordvoerster is er niets veranderd aan de afspraken die Facebook heeft gemaakt met deze bedrijven. 'Wat Facebook hiermee wil is dat je een naadloze overgang hebt tussen de verschillende platforms als Instagram en Facebook bijvoorbeeld. Maar bijvoorbeeld ook dat wanneer je je inlog van Instagram niet meer weet, je alsnog via Facebook kunt inloggen bijvoorbeeld'.

Woede is er ook om het gebruiken van locatiedata door Facebook. 'Straks weet Facebook de hele tijd waar je bent, zegt de Britse privacy-expert Maninder Gill tegen Vice. Maar dat kon Facebook al, het staat nu alleen duidelijker in de voorwaarden. 'In de nieuwe gebruikersvoorwaarden zijn de verschillende onderdelen met elkaar gecombineerd waarin het gaat over verschillende soorten van informatie die Facebook ontvangt en gebruikt als iemand zijn locatiegegevens deelt. Er is nu meer aandacht voor details en Facebook deelt er nieuwe voorbeelden van hoe het de locatie ontvangt, inclusief Wifi en bluetooth', aldus Facebook.

's Werelds grootste sociale netwerk verzamelt ongelooflijk veel data over gebruikers en is heel lang onduidelijk is geweest over wat er gebeurt met die gegevens. Het is 'like it or leave'. Toch blijven 1,32 miljard gebruikers trouw aan Facebook. 'Het lastige met Facebook is: al je vrienden zitten er en als je ergens anders naartoe wilt, kun je je profiel niet meenemen. Maar toch is het geen slecht idee om andere sociale netwerken uit te proberen', zegt Van der Kroft. 'Over ieder sociaal netwerk kun je goede en slechte dingen zeggen, maar het belangrijkste is dat er weer gezonde concurrentie op de markt komt. Pas dan kunnen we Facebook dwingen echt te veranderen.'

De iconische Facebook-duim bij de campus in Californië. Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden