Nieuw mineraal ontdekt in meteoriet Zuidpool

Een internationale groep wetenschappers heeft een nieuw mineraal ontdekt, wassoniet. De stof werd aangetroffen in een miljarden jaren oude meteoriet, die ooit neerkwam op de Zuidpool. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA dinsdag bekendgemaakt.

Beeld afp

Wassoniet is maar een honderdste van een mensenhaar breed. 'Wassoniet wordt gevormd door slechts twee elementen, zwavel en titanium, maar het heeft een unieke kristalstructuur, die nog niet eerder is waargenomen', verklaart NASA-hoofdonderzoeker Keiko Nakamura-Messenger.

De meteoriet waarin wassoniet is gevonden, is afkomstig uit een gebied in ons zonnestelsel tussen de planeten Mars en Jupiter. De meteoriet en de mineralen daarin, zoals wassoniet, zijn waarschijnlijk gevormd bij het ontstaan van het heelal, miljarden jaren geleden.

Volg de Volkskrant op Twitter