Neemt Google Glass afscheid van de consument?

Google Glass krijgt een make-over. In 2015 wordt een nieuwe en verbeterde versie gelanceerd met een langere accuduur en een nieuwe chip. Betekent dit dat Google accepteert dat het product geen succes op de consumentenmarkt heeft?

Het Google Glass-testexemplaar van Philips en Accenture toont vitale patiëntgegevens. Beeld anp

De huidige chipsleverancier Texas Instruments wordt ingeruild voor Intel, dat onder andere chips aan Apple en Samsung levert. Dit meldt The Wall Street Journal.

Afgelopen tijd werd er juist gespeculeerd dat het einde van Google Glass nabij lijkt te zijn. Met het nieuwe 'brein' van Intel zou Google zich meer op de zakelijke markt willen richten.

Door de bril is het bijvoorbeeld mogelijk om informatie te ontvangen via een schermpje in een ooghoek, te verzenden via stembediening of mensen te laten meekijken via de camerafunctie, en daarbij de handen vrij te houden. Verschillende bedrijven gebruiken Google Glass al in hun werkzaamheden.

Zo wordt Glass al getest in verschillende ziekenhuizen. Chirurgen kunnen extra informatie ontvangen tijdens de operatie of specialisten uit het buitenland of medische studenten kunnen meekijken met de chirurg. In Nederland deed UMC St Radboud vorig jaar een proef met de bril.

Een vrouw draagt een Google Glass tijdens een expositie van Niki de Saint Phalle in Parijs. Beeld afp

Hulpmiddel bij rampen

De bril kan ook levens redden bij rampen. Een Amerikaanse brandweerman maakte een app voor Google Glass om plattegronden van gebouwen te bekijken zodat brandweerlieden sneller hun weg kunnen vinden tijdens reddingswerkzaamheden. De brandweer in Amsterdam toonde al interesse in het testen van de app.

Ook in de bouw zijn experimenten uitgevoerd met de app. Bouwbedrijf BAM test Google Glass sinds april dit jaar op de bouwplaats, om het werk in de bouw veiliger en efficiënter te maken. Via een speciaal ontwikkelde app worden instructies en bouwtekeningen getoond. Bouwvakkers hoeven hierdoor geen papieren te bekijken of hoeven niet terug naar de bouwkeet om de instructies door te nemen.

Een oliemaatschappij test de bril op olieplatforms om de technici te ondersteunen en een bezorgingsbedrijf geeft actuele bezorginformatie door aan bezorgers die onderweg zijn. In het onderwijs zijn er docenten die online les geven met de bril, zodat studenten mee kunnen kijken door de ogen van de docent tijdens bijvoorbeeld een schilderles.

Google-oprichter Sergey Brin. Beeld reuters

Niet voor consumenten

Ondertussen komt Glass als consumentenproduct niet van de grond. Google bracht in 2012 een testversie van Google Glass uit en sindsdien zijn er enkele duizenden 'testers' van de bril, hoewel het volstrekt onduidelijk is hoeveel dit precies zijn. Het is nog lastig aan de bril te komen, deze kan alleen worden aangevraagd in de Verenigde Staten voor 1.500 dollar.

De verwachting was echter dat Google binnen afzienbare tijd met een consumentenproduct naar buiten zou komen. Sinds deze zomer bleef het echter opmerkelijk stil rond Google Glass.

De basecamps, de winkels waarin geïnteresseerden de mogelijkheid hebben om Google Glass onder begeleiding uit te proberen, nemen al enige tijd geen nieuwe afspraken meer aan en zouden mogelijk sluiten. Ondertussen verwijderde Twitter zijn app uit de catalogus van toepassingen.

Voor consumenten zijn er onvoldoende toepassingen voor de hoge prijs die zij ervoor moeten betalen. Veel meer dan het lezen van mailtjes, het scannen van nieuwskoppen, het maken en delen van foto's - geen selfies - en naar huis navigeren konden consumenten er niet mee. De slechte accuduur van 5 à 6 uur zou ook een obstakel zijn voor consumenten.

Daarnaast is er veel discussie over privacyschending. In de VS zijn dragers van de bril - ook wel 'glassholes' genoemd - lastiggevallen door tegenstanders, omdat zij ongemerkt gefilmd kunnen worden. Op sommige plekken is de bril al verboden.

Volgens Amerikaanse media zou binnen het team van Google Glass ruzie zijn over de te volgen koers. Het lijkt nu dat de voorstanders van de zakelijke koers het gelijk aan hun zijde krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden