Nederscience

Het beeld dat het buitenland heeft van Nederland en wat er in dit land gebeurt, laat nogal eens te wensen over....

GERBRAND FEENSTRA

Met het beeld van de wetenschap in Nederland is het niet veel beter gesteld. Wie de jongste uitgave van Science Sources opslaat, het handboek dat wordt uitgegeven door de gerenommeerde American Association for the Advancement of Science (AAAS), treft onder het hoofdje 'Nederland' welgeteld drie onderzoeksinstellingen aan. Te beginnen met het Research & Technology Centre van Shell aan de Badhuisweg in Amsterdam en eindigend met de universiteiten van Utrecht en Twente.

Meer gebeurt er in Amerikaanse ogen kennelijk niet. De elf andere Nederlandse universiteiten en de onderzoekslaboratoria van multinationals als Unilever, Philips en AkzoNobel bestaan eenvoudig niet. En dat terwijl Nederland in vergelijkend onderzoek naar de wetenschappelijke output van landen regelmatig bovenin de toptien is terug te vinden.

Dat beeld wordt nog eens bevestigd in een recente studie van het Deense Technische Kennis Centrum, die in de derde week van augustus werd gepresenteerd op een bijeenkomst van de Internationale Unie van Geografen in de Roemeense hoofdstad Boekarest. De studie is bedoeld om stedelijke plannenmakers in Europa een beeld te geven van de wetenschappelijke 'kracht' van een stad - een nuttig gegeven voor als men high tech-industrieën in vestiging wil interesseren.

Christian Matthiessen en Annette Schwarz van het Deense kenniscentrum, zo meldt het door de AAAS uitgegeven wetenschappelijke tijdschrift Science van 21 augustus, identificeerden 39 (clusters van) Europese steden. Ze turfden de wetenschappelijke productie van die steden aan de hand van het gegevensbestand van het Instituut voor Wetenschappelijke Informatie (ISI) in Philadelphia (VS), dat een groot deel van de wetenschappelijke literatuur in de wereld beschrijft.

Londen, zo blijkt uit het onderzoek van Matthiessen en Schwarz, staat in Europa aan de wetenschappelijke top. Onderzoekers uit die stad publiceerden in de periode 1994-1996 in totaal 64.742 wetenschappelijke artikelen, bijna 19 duizend meer dan de onderzoekers die hun thuisbasis in Parijs hebben.

Moskou staat met bijna veertigduizend artikelen op de derde plaats en de vierde plaats is voor Nederland. De onderzoekers uit de Randstad (in dit geval Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en nota bene Den Haag, maar bijvoorbeeld niet Leiden) schreven in die drie jaar 36.158 artikelen, of omgerekend per hoofd van de bevolking tien. De oude Engelse universiteitsstad Cambridge staat volgens die laatste maatstaf op eenzame hoogte: 81 artikelen per hoofd van de bevolking, twee maal zoveel als haar eeuwige concurrent en rivaal Oxford.

Ook naar vakgebied gerekend, presteert het Nederlandse randstedelijke cluster van universiteiten niet slecht. Bij biochemie en moleculaire biologie, de neurowetenschappen en de immunologie bezet Nederland na Londen en Parijs de derde plaats en bij geneeskunde de vijfde, terwijl ook bij ruimtelijke wetenschappen en in de biotechnologie de derde plaats voor Nederland is ingeruimd.

Op het terrein van de exacte wetenschappen moet de Randstad echter vele andere Europese steden laten voorgaan. In de natuurkunde, de scheikunde, de vastestoffysica en de klimaatwetenschappen voert de Russische hoofdstad de lijst aan.

Gerbrand Feenstra