Nederlandse uitvinder Bluetooth in Hall of Fame

Jaap Haartsen, uitvinder van Bluetooth, wordt opgenomen in National Inventors Hall of Fame in de Verenigde Staten. De Nederlandse elektrotechnicus, die geen cent aan zijn vinding verdiende, komt daardoor terecht in het rijtje grote uitvinders als Thomas Edison, de gebroeders Wright en Henry Ford.

Jaap HaartsenBeeld -

Haartsens draadloze verbinding wordt nu wereldwijd toegepast in drie miljard apparaten. Omdat zijn uitvinding volgens de Amerikanen zo'n reusachtige invloed heeft gehad op de samenleving, valt deze eer hem toe.

De 52-jarige inwoner van het Overijsselse Hardenberg deed de uitvinding van de Bluetooth-technologie in 1994 in Zweden, in dienst van het elektronicaconcern Ericsson. Het patent werd in 1997 wel op zijn naam geschreven, maar de verdiensten van de technologie gingen niet naar hem. Hij heeft nog 149 andere patenten.

In het Volkskrant Magazine vertelt 'Mr. Bluetooth' over zijn uitvinding die hij bedacht na een opdracht van zijn Zweedse superieuren: maak iets waarmee je met je mobiele telefoon met apparaten om je heen kunt communiceren. Dat hij nu geëerd wordt, vervult hem met trots, en dat is het. 'Ik mag graag alles een beetje relativeren.'

Lees ook: Mr. Bluetooth, hij zal wel een rijk man zijn. Een rijk man?

'Wat wil je dan? Dat ik een Mercedes heb, of twee vrouwen? Word je daar gelukkig van? Mensen zijn nooit tevreden. Ik ben tevreden.'

Innovatieklimaat

Haartsen treedt tot de Hall of Fame toe tijdens een officiële gelegenheid op 12 mei in Washington. Hij werkt nu in Emmen voor het Amerikaanse bedrijf Plantronics. Haartsen zegt dat zijn uitvinding nooit in Nederland van de grond had kunnen komen. Hij had die wel hier kunnen bedenken, maar niemand is in zijn optiek bereid zoveel risico te lopen. 'In Nederland moet je zelfs je huis garant stellen wil je zo'n risico nemen met je bedrijf.'

Hij hekelt ook het Nederlandse innovatieklimaat, omdat het onderzoekers veel te afhankelijk maakt van subsidie. 'De manier waarop hier veel onderzoek wordt gedaan, lijkt meer op een schoonheidswedstrijd. Het gaat erom wie het mooiste verhaaltje maakt en daar krijg je geld voor. Daar kun je weer een paar jaar mee uit de voeten. Heeft het niets opgeleverd? Nou jammer dan. Bedenk maar een volgend nieuw verhaaltje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden