Nederlandse start-ups internationaal in trek

Het gaat goed met de Nederlandse start-ups. Vanuit het buitenland is er veel interesse voor beginnende Nederlandse internetbedrijfjes. Vandaag werd bekend dat leenplatform Peerby 1,7 miljoen euro van buitenlandse inversteerders krijgt, en eerder deze week kreeg kranten- en tijdschriftenkiosk Blendle 3 miljoen euro uit Amerika en Duitsland. Zitten we in een stroomversnelling?

Beeld thinkstock

'Jazeker', zegt Don Ritzen, mede-oprichter van start-upplatform Rockstart. 'Je ziet in Nederland de laatste jaren steeds meer een generatie opstaan die de wereld wil veroveren met nieuwe initiatieven. Het duurt vaak even voordat hun bedrijfjes voldoende gegroeid zijn om de aandacht van buitenlandse investeerders te trekken. Dat zien we nu bij veel start-ups gebeuren, en dat is een goed teken.'

Nederland - of beter gezegd Amsterdam, waar verreweg de meeste start-ups gevestigd zijn - behoort volgens Ritzen tot de top 3 als het gaat om het aantal succesvolle start-ups, na Londen en Parijs. 'We behoren absoluut tot de top. Je ziet dat veel start-ups uit de provincie als ze groter worden uitwijken naar Amsterdam, omdat daar de grootste concentratie van talent zit.' Enkele veelbelovende Nederlandse start-ups zijn volgens Ritzen vakantiewebsite TravelBird, big data-verzameldienst Elasticsearch en internetveilingbedrijf Catawiki uit Assen.

Beeld App Store

Peerby

Peerby
Peerby is een onlineplatform voor het lenen van spullen bij de buren dat inmiddels al bijna honderdduizend gebruikers heeft en behalve in Nederland actief is in België, Berlijn, Londen en enkele Amerikaanse steden zoals New York en San Francisco. Het bedrijf wil die aanwezigheid in de VS verder uitbouwen. De injectie van 1,7 miljoen euro door buitenlandse investeerders die vandaag officieel bekend is gemaakt, moet daarvoor worden ingezet. Het geld komt van de Franse investeringsmaatschappij Xange, het Amerikaanse couveusefonds voor
startende bedrijven Techstars en uitgever Sanoma.

Zelf in de hand

Of een start-up succesvol wordt en de aandacht van grote investeerders weet te trekken of roemloos tenonder gaat, heeft de ondernemer volgens Ritzen voor een groot deel zelf in de hand. 'Het moet een combinatie zijn van het juiste idee op de juiste tijd. Er moet vraag naar zijn. Daarnaast moet je als start-up ambitie tonen tegenover potentiële investeerders. Natuurlijk heb je ook altijd een zekere portie geluk nodig, maar je kunt er zelf iets aan doen.'

In Nederland komen kennelijk veel goede ideeën op het juiste moment. Want de successen van Blendle en Peerby zijn nog maar het topje van de ijsberg. Zo werd vorige maand bekend dat niemand minder dan Apple eerder dit jaar de Nederlandse start-up Prss, waarmee tijdschriften voor de iPad gemaakt kunnen worden, heeft overgenomen. En onlangs wist Wercker, online gereedschap waarmee software kan worden getest en uitgerold, 2,4 miljoen op te halen in Silicon Valley. En dan is het lijstje met Nederlandse successen nóg niet compleet.

Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn van Blendle.Beeld Leonard Fäustle

Blendle

Blendle
De Duitse uitgever Axel Springer en The New York Times investeren gezamenlijk 3 miljoen euro in de digitale kiosk Blendle. De supersympathieke dienst van Alexander Klöpping (27) en Marten Blankesteijn (27) is op 28 april van dit jaar live gegaan en groeit als kool. Nederland is als afzetmarkt al niet groot genoeg meer, legde Klöpping deze week uit: 'We pakken 30 procent op elke aanschaf. Dat is niet heel erg veel, daarom hebben we deze schaalvergroting nodig.'

Pionier Nimbuzz

Het in 2006 opgerichte Nimbuzz heeft een app en een online platform waar gebruikers elkaar via het internet kunnen bellen en berichten, eventueel voorzien van plaatjes en stickers, kunnen sturen. Zo onbekend als het Rotterdamse bedrijf in eigen land is, zo succesvol is hun gelijknamige chatapp in Azië. Deze week verkocht het bedrijf 70 procent van zijn aandelen aan het Britse telecombedrijf New Call, voor een bedrag van maar liefst 137 miljoen euro. New Call zou zich vooral op India willen richten, waar Nimbuzz al populairder is dan YouTube en Facebook Messenger.

Nimbuzz-oprichter Evert Jaap Lugt (54) vertelt vandaag in het AD dat hij in 2006 pionier was op het gebied van chat-apps. 'De makers van WhatsApp hebben naar mijn product gekeken. Ik was hun testcase en in 2009 sprongen zij over mij heen met een beter product.' Maar doordat hij te laat inzag dat de interesse in bellen afnam en mensen liever wilde chatten, wist WhatsApp Nimbuzz toch voorbij te streven. Althans in het Westen.

(Tekst gaat hieronder verder)

Elasticsearch

Elasticsearch
Big data-start-up Elasticsearch analyseert data voor onder andere Facebook, TomTom en Sony. Het bedrijf wist in 18 maanden tijd met drie investeringsronden 70 miljoen dollar (51 miljoen euro) aan investeringskapitaal bij te schrijven. De investeerders zijn New Enterprise Associates, Benchmark Capital en Index Ventures. Die laatste durfkapitalist investeerde eerder onder andere in Skype.

30 miljoen dollar

In India, het Midden-Oosten, Indonesië en Rusland was de app wel razend populair. In 2013 had Nimbuzz wereldwijd 200 miljoen gebruikers, zo blijkt uit gegevens van het bedrijf zelf. Daarvan wonen 30 miljoen in India. Dit jaar draait het bedrijf een verwachte omzet van zo'n 30 miljoen dollar. Het bedrijf van Lugt verhuisde naar India, Lugt zelf stapte op als ceo. Hij werkt nu bij Next Generation Telecom International (NGTI), onderdeel van Swisscom. In Rotterdam is nog wel een afdeling van Nimbuzz achtergebleven waar software wordt ontwikkeld.

Volgens Lugt zijn goede ontwikkelaars in Nederland moeilijk te vinden. Hij wil jongeren 'een schop onder de kont geven', zegt hij in het AD: 'Kies voor een technische opleiding, dat is de toekomst. Jonge programmeurs verdienen bij mij 60.000 euro per jaar, dat is toch niet gek?'

Beeld van Catawiki.nlBeeld Catawiki.nl

Catawiki

Catawiki
In 2008 begon Catawiki - zoals veel start-ups - op een zolderkamertje. Inmiddels heeft het bedrijf tachtig medewerkers en geldt het als het snelst groeiende online veilinghuis in Europa. Het werkterrein is verbreed naar Frankrijk, Duitsland en Engeland. De Amerikaanse investeerder Accel Partners had eerder dit jaar tien miljoen euro voor het bedrijf over. Dat geld wil Catawiki gebruiken om binnen Europa verder uit te breiden en om in China voet aan de grond te krijgen.

Aan ontwikkelaars mag het dan misschien nog wat schorten, op het gebied van goede ideeën zijn we in Nederland goed bezig, afgaande op de interesse uit het buitenland. Steeds vaker leidt zo'n idee uiteindelijk tot een miljoeneninvestering, of - zoals in het geval van Prss, dat van Bussum naar Palo Alto verhuisde - tot een overname.

TravelBird

Met zo'n 400 medewerkers in 20 landen is de in 2010 gelanceerde onlinereisaanbieder TravelBird een ander Nederlands succesverhaal. Deze snelstgroeiende onlinereiswinkel biedt dagelijks een selectie van reisaanbiedingen. Vanuit een Amsterdams grachtenpand schrijven werknemers uit verschillende landen wervelende reisteksten of struinen ze het internet af op zoek naar populaire reizen. Het personeelsbestand kan in de komende jaren naar duizend groeien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden