Nederlandse online advertentiemarkt groeit verder

De digitale advertentiemarkt in Nederland is in de eerste helft van het jaar weer gegroeid, met 7 procent ten opzichte van de eerste helft van 2014 tot een omzet van 744 miljoen euro. De groei zit vooral in video en mobiel.

Beeld Thinkstock

Daarmee zette de groei van de online advertentiemarkt door, blijkt uit onderzoek van Deloitte in opdracht van brancheorganisatie IAB.

De totale bestedingen van adverteerders in de eerste helft van 2015 waren ongeveer gelijk aan die in de eerste helft van vorig jaar. Dit kwam doordat traditionele media als radio, tv en print hun advertentie-inkomsten zagen dalen. 'De groei van online advertenties heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke tv-budget naar online advertenties', aldus Deloitte.

Video en mobiel

Video-advertising en mobiele bestedingen lieten de grootste groei zien, met respectievelijk 26 procent en 54 procent. Ook het adverteren via sociale media neemt een 'grote vlucht', aldus Deloitte. In de eerste helft van 2015 werd er totaal rond de 58 miljoen euro uitgegeven aan 'social advertising' via bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter, wat ongeveer 38 procent meer is dan een jaar eerder.

Digitale advertenties worden steeds vaker gericht op gebruikers van bijvoorbeeld tablets en smartphones. Bijna een kwart van de reclame is nu bestemd voor die mobiele apparaten. Het aantal advertenties gericht op pc's en laptops neemt af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden