Update

NASA-wetenschapper ontdekt 'buitenaards leven' in meteoriet

AMSTERDAM - Een wetenschapper van de NASA zegt resten van buitenaards leven te hebben ontdekt in meteorieten.

Foto: Colourbox.

Richard Hoover schrijft in een paper op de website 'Journal of Cosmology' dat hij microscopische fossielen aan heeft getroffen die lijken op een bepaald soort algen, de zogenaamde cyanobacteriën.

Rotsblokken
Uit laboratoriumtesten zou blijken dat het organische materiaal niet afkomstig is van aardse bacteriën, die de rotsblokken hebben geïnfecteerd nadat ze op de aarde waren terechtgekomen. De wetenschapper vond de resten in recentelijk doormidden gehakte meteorieten, die tot de oudste worden gerekend van het zonnestelsel.

Hoover heeft al eerder vergelijkbare sporen gevonden in meteorieten, maar had nog geen overtuigende aanwijzingen dat het om buitenaards leven ging. Maar het gebrek aan stikstof in het materiaal dat hij nu heeft onderzocht, toont volgens hem aan dat het in dit geval wel om buitenaards leven gaat. Stikstof is essentieel voor leven op aarde.

Leven van een andere planeet
'Hieruit blijkt dat leven overal is en dat het leven op aarde misschien wel van andere planeten afkomstig is', schrijft Harvard-wetenschapper en redacteur van het tijdschrift, Rudy Schild. Hij nodigde honderd wetenschappers uit te reageren op het controversiële artikel. Vanaf maandag worden die reacties op de website van het tijdschrift geplaatst.

De ontdekking zou bewijs zijn voor panspermia, waarvan Schild een fervent aanhanger is. Die theorie gaat er vanuit dat leven zich van planeet naar planeet zich verspreidt via gekatapulteerde rotsblokken. In 1996 zei een collega van Hoover, David Mckay ook al bewijs te hebben gevonden voor het bestaan van buitenaards leven in een meteoriet afkomstig van Mars. Die was twaalf jaar eerder ontdekt op de Zuidpool.

Zeer controversieel
Hoewel Hoover en Schild beide onderzoekers zijn bij gerenommeerde wetenschappelijke instituten, is hun werk zeer controversieel. Het 'Journal of Cosmology' is geen gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift.

Kristallen in een 11 miljoen jaar oude meteoriet aangetroffen op Antartica. Archieffoto uit 2004. Foto: ANP