NASA en Science bevestigen vondst unieke bacterie

HOUSTON - In een giftig meer in Californië is - zoals eerder al was uitgelekt - een unieke bacterie gevonden, die alle theorieën over de basis van het leven op zijn kop zet. Een van de bouwstenen van de bacterie is arseen. Niet eerder was gebleken dat een levensvorm op basis daarvan kon bestaan.

null Beeld

Dat schrijven Amerikaanse wetenschappers in de donderdag verschenen editie van het gezaghebbende tijdschrift Science. Het arseen komt voor in het DNA van een bacterie, op een plaats waar normaal het element fosfor zou staan. Dit maakt van arseen de zevende bouwsteen van leven. De andere bekende basiselementen zijn zwavel, zuurstof, stikstof, koolstof en waterstof.

'We weten dat sommige microbes arseen kunnen opnemen, maar wij hebben een organisme gevonden dat iets nieuws doet: het bouwt delen van zichzelf uit arseen', verklaarde ontdekker Felisa Wolfe-Simon. Nader onderzoek moet uitwijzen hoe het arseen in het DNA van de bacterie Halomonadaceae is beland.

Geruchten
Geruchten over de vondst gingen al dagen rond. Afgelopen maandag had de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA aangekondigd met een ontdekking te komen 'die gevolgen zal hebben voor de zoektocht naar bewijzen van buitenaards leven'. Aanvankelijk werd gespeculeerd dat de wetenschappers een buitenaards wezen hadden ontdekt, maar dat bleek niet het geval.

Planeten
De vondst van de Halomonadaceae vergroot wel de kans dat er leven bestaat op andere planeten. Op arseen gebaseerde organismes kunnen misschien extreme omstandigheden in het heelal overleven. 'Dit opent de deur naar nieuwe mogelijkheden', aldus Wolfe-Simon.

De bacterie werd gevonden in het Monomeer. Dat is te giftig voor alle levensvormen die tot nu toe bekend waren.

NASA TV zendt de persconferentie live uit
Bekijk het hier
of hier (via NOS)

Het Nederlandse tv- en radioprogramma Labyrint maakte eind november melding over het NASA-onderzoek.

undefined