Musk richt alle energie op zijn superraket (en op Mars)

Alle ballen op Mars, zo zou je de nieuwe plannen van Elon Musk kunnen noemen. De baas van ruimtevaartbedrijf SpaceX zei vandaag tijdens een ruimtevaartcongres in Australië dat hij alle middelen en mankracht bij het concern wil aanwenden voor de ontwikkeling van een superraket die marsreizen mogelijk moet maken, het Interplanetary Transport System, codenaam BFR, oftewel Big Fucking Rocket.

De eerste trap van een Falcon-9-raket landt enkele minuten na een lancering op een drijvend platform in zee. Beeld SpaceX

De ontwikkeling van bestaande (en bijna bestaande) raketten en capsules van SpaceX wordt volgens Musk op een laag pitje gezet, om de BFR te kunnen bouwen. Het geld dat nodig is voor de BFR en reizen naar Mars wil SpaceX in eerste instantie halen uit de inkomsten die het bedrijf genereert met het lanceren van satellieten en bemanningen met de bestaande Falconraketten en de Dragoncapsule. Zodra de BFR gereed is, zullen de Falcons op de schroothoop belanden.

Hiermee hanteert Musk ongeveer hetzelfde bedrijfsmodel als bij de ontwikkeling van elektrische auto's voor Tesla, een van zijn andere ondernemingen. Musk begon tien jaar geleden met een zeer kostbare elektrische sportwagen, waarvan hij de inkomsten gebruikte voor de ontwikkeling van een luxesedan (de Model S) om het geld dat hij daarmee verdiende (Tesla maakt geen winst, maar haalt wel veel geld uit de kapitaalmarkt) te gebruiken voor de bouw van de Model 3, een min of meer betaalbare elektrische auto die in grote aantallen gebouwd gaat worden.

Permanente Marskolonie

Musks droom is om een permanente menselijke kolonie op Mars te stichten. Maar eerst zal hij zich richten op de maan, waar hij een basis wil bouwen. Omdat het Witte Huis ook de maan in het vizier heeft als tussenstop op weg naar Mars, zou Musk een graantje van deze plannen kunnen meepikken. Als zijn bedrijf mag meebouwen aan zo'n basis, kan een deel van de ontwikkelingskosten voor de BFR met overheidsgeld worden betaald, schetste de onderneming tijdens zijn presentatie.

Volledig herbruikbare raket

De plannen van Musk zijn zoals altijd ambitieus. De entrepreneur wil de eerste BFR's al in 2022 naar Mars sturen. Dit betekent dat hij in een paar jaar tijd een compleet nieuw type raket moet gaan ontwikkelen. Plannen voor een zware versie van de Falcon, de Heavy, gingen ervan uit dat deze raket al in 2013 gelanceerd zou worden. De eerste vlucht moet nog altijd worden gemaakt.

Niet alleen zal de BFR de grootste raket aller tijden worden, hij moet ook volledig herbruikbaar zijn, stelt de SpaceX-baas. Nu kan alleen de eerste trap (en het kostbaarste onderdeel) van zijn Falcon 9 opnieuw gebruikt worden. SpaceX heeft al zestien keer op rij een eerste trap na lancering in één stuk teruggebracht naar aarde.

Met het hergebruik loopt SpaceX overigens al mijlenver voor op de concurrentie: alleen het eveneens commerciële ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft ervaring met het opnieuw inzetten van raketten. Blue Origin, in handen van Amazon-baas Jeff Bezos, werkt overigens ook aan grotere exemplaren, maar dit bedrijf heeft geen plannen voor Mars.

Alle steden binnen een uur

Naast ideeën over de maan en mars, heeft Musk ook meer aardse plannen. Zo wil hij de BFR gebruiken om aardlingen binnen een uur van de ene kant van de wereld naar de andere kant laten vliegen. Tachtig tot tweehonderd passagiers kunnen mee met het nog te ontwikkelen vaartuig. Zodra de BFR buiten de atmosfeer komt, zet de module met passagiers koers richting een stad aan de andere kant van de wereld. Lanceringen en landingen zullen gebeuren op drijvende platforms in zee, vergelijkbaar met hoe sommige Falconraketten nu terugkeren op aarde. Reizen van stad naar stad gaat maximaal een uur duren, claimt Musk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.