Muis met lagere lichaamstemperatuur leeft langer

Genetisch gemanipuleerde muizen met een lagere kerntemperatuur leven langer dan niet veranderde muizen. Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in het tijdschrift Science van 3 november....

Van onze verslaggever

Gemanipuleerde mannetjesmuizen werden gemiddeld 12 procent ouder, vrouwtjes 20 procent.

Bekend is al dat muizen die minder caloriën binnen krijgen minder snel verouderen en langer leven dan gewone muizen. Verondersteld is dat een verlaging van de kerntemperatuur, de cruciale lichaamstemperatuur, dit effect nog eens zou kunnen versterken. Dat is echter lastig te bewijzen bij proefdieren die zelf hun lichaamstemperatuur kunnen regelen.

De onderzoekers losten dat probleem op door proefmuizen genetisch zo te manipuleren dat hun kerntermperatuur lager werd. Door de manipulatie maken zenuwcellen extra veel van een bepaald eiwit aan. Daardoor stijgt de temperatuur van de hypothalamus, de klier in het brein die fungeert als centrale lichaamsthermostaat. Het gevolg daarvan is dat de kerntemperatuur van de muizen met 0,3 tot 0,5 graden Celsius afneemt.

De gemanipuleerde muizen kregen zoveel te eten als ze wilden en ze kregen evenveel caloriën binnen als hun ongemanipuleerde (wild-type) nestgenoten. Ze hadden echter een efficiëntere energiehuishouding en een langere levensduur: gemiddeld 12 procent voor mannetjes, 20 procent voor vrouwtjes.

Een beperkte, maar permanent lagere kerntemperatuur verlengt dus de levensduur van muizen, onafhankelijk van dieet of calorieconsumptie, aldus de onderzoekers van het Scripps Research Institute in La Jolla, Californië.