Moeten we blij zijn met wéér nieuwe zusjes van de aarde?

En wéér zeven zusjes van de Aarde ontdekt. Moeten eventuele aliens daar blij mee zijn?

Illustratie van een van de nieuwe planetenBeeld ESO/M. Kornmesser/spaceengine.org

Je hoeft de laatste tijd maar met je ogen te knipperen of we hebben er weer nieuwe planeten bij. Deze week presenteerden astronomen van de Universiteit van Luik de ontdekking van zeven planeten rond de dwergster Trappist-1. In afmetingen, samenstelling en temperatuur lijken ze op de aarde. De komende jaren willen astronomen ontdekken of er leven is.

Een van de grote kanshebbers bij de Oscar-uitreiking dit weekend is Arrival. In deze science fiction-film krijgt de aarde bezoek van ruimteschepen. Alle hoop is gevestigd op een hoogleraar taalkunde die moet communiceren met de buitenaardse wezens, die natuurlijk geen Oxford English spreken. Waarom zijn de aliens hier? Komen ze alleen een babbeltje maken of willen ze ons een kopje kleiner maken?

Begin jaren '90 wisten we nog niets van planeten buiten ons zonnestelsel. Inmiddels zijn er al 3.500 ontdekt, waarvan 50 met een kans op leven. Een vraag die ooit extreem vergezocht leek - hoe te communiceren met buitenaardsen - is met de kennis van nu een tikkeltje relevanter geworden.

Momenteel zoeven de Voyagers in het buitengebied van ons zonnestelsel. Deze twee ruimtevaarttuigen werden 40 jaar geleden gelanceerd en gaan langzaam dieper de kosmos in. Aan boord bevindt zich een gouden lp, die buitenaardsen kunnen afspelen mochten ze ooit een Voyager onderscheppen. Te horen zijn onder meer Mozart, brekende golven, zingende walvissen. De Amerikaanse president Carter spreekt een welkomstgroet uit: 'Dit is een cadeau van een kleine, verre wereld. (...) We hopen ons ooit aan te sluiten bij een gemeenschap van kosmische beschavingen.'