Moet Instagram zich zorgen maken over de concurrentie van de hippe app Vero?

Een puur sociale ervaring waarbij de gebruiker weer de baas is

Ineens is er weer zo'n app waar iedereen het over heeft. Vero is het laatste snoepje van de week. De behoefte aan alternatieven voor de grote socialemedianetwerken zoals Facebook, Instagram of Twitter is blijkbaar groot. Anders valt niet te verklaren dat geregeld een hip nieuw sociaal netwerk boven komt drijven en dat iedereen, die zichzelf cool vindt, er ineens opduikt. In 2014 ging het het over Ello, daarna was het Peach en vorig jaar Mastodon. Al die nieuwe sterren aan het firmament zijn nooit doorgebroken. Nu is Vero de naam op ieders lippen.

Toeristen in Milaan maken een selfie. Foto afp

Dit alternatief voor Instagram bestaat al sinds 2015, maar is sinds vorige week met een indrukwekkende opmars bezig. De app werd in korte tijd zo vaak gedownload dat deze zowel bij Apple als bij Android boven aan de trendinglijsten prijkte. Er kwamen zoveel mensen bij dat de dienst er de afgelopen dagen vaak uitlag. Het aanmelden of het posten van een nieuwe foto: vlekkeloos ging het allemaal niet.

In de basis is Vero helemaal niet zo vernieuwend, maar er zijn wel wat verschillen met Instagram. Vero zet zichzelf heel slim op de kaart als een puur sociale ervaring waarbij de gebruiker weer helemaal de baas is. Dat betekent: geen lijsten op basis van algoritmes die het zoek- en kijkgedrag van de gebruiker analyseren, zoals bij Facebook en Instagram, maar gewoon ouderwets chronologische lijsten. Zo begonnen de concurrenten waartegen Vero zich afzet overigens zelf ooit ook.

Een ander verschil: er zijn geen advertenties. Vero heeft nog geen details over toekomstige abonnementsmodellen gegeven, maar duidelijk is dat er in de toekomst betaald moet worden. De eerste miljoen gebruikers krijgen levenslang gratis toegang, belooft Vero. Dat aanbod verklaarde ook de plotselinge toestroom van gebruikers van de laatste tijd. Deze 'klanten' dachten waarschijnlijk met het oog op de toekomst een slimme zet te doen. Als Vero net zo groot wordt als Facebook, kunnen ze er de rest van hun leven gratis gebruik van maken.

Hangplek voor de voorhoede?

De plotselinge populariteit gaat samen met groeiend wantrouwen over de motieven van de oprichters. Voor een app die een privacyvriendelijk alternatief voor de diensten van moloch Facebook moet vormen, zijn er nét iets te veel onduidelijkheden. Zo is er kritiek op de gebruiksvoorwaarden die Vero erg veel ruimte bieden om foto's en video's te hergebruiken.

Nog erger is de onmogelijkheid om een eenmaal aangemaakt account te wissen. Vero belooft beterschap. Maar voorlopig moeten gebruikers die van Vero verwijderd willen worden, een mailtje sturen in de hoop dat Vero hun gegevens verwijdert. De grootste onduidelijkheid heeft te maken met de achtergrond van het bedrijf. Vero is een initiatief van Ayman Hariri, een Libanese miljardair die de zoon is van de vermoorde premier Rafik Hariri. Ayman Hariri kwam in het nieuws door schandalen rond zijn bouwbedrijf. Daarbij is Vero gebouwd door Russische programmeurs. Dat heeft de scepsis verder doen toenemen. De opmars gaat gepaard met de breed gedeelde hashtag #DeleteVero.

De kans dat Vero echt de hangplek voor de voorhoede wordt, is niet zo gek groot, gezien alle problemen en vraagtekens. Maar, zo concludeert onlinemagazine Slate, juist dat zo'n gare app als Vero zó populair kon worden, geeft aan dat de problemen van Facebook en Instagram wel eens veel groter kunnen zijn dan gedacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.