Mobieltjesfestijn in Barcelona: stapelsmartphones, VR-brillen en heel veel Chinezen

Deze week reizen 100 duizend handelaren, producenten, analisten en journalisten naar Barcelona af, om de nieuwe ontwikkelingen op het terrein van mobiele telefonie te bewonderen. Dat zal nog niet meevallen; de sprongen die de techniek maakt, worden elk jaar kleiner.

Bezoekers van het World Mobile Congress, de belangrijkste handelsbeurs voor de mobiele telecomindustrie. Beeld epa
Bezoekers van het World Mobile Congress, de belangrijkste handelsbeurs voor de mobiele telecomindustrie.Beeld epa

Het is veelzeggend dat de grootste innovaties op het Mobile World Congress in Barcelona, het grote jaarfeest van de telecomsector, dit jaar niet draaien om gadgets die je tegen je oor houdt, maar op je ogen én je tanden. Bij gebrek aan meeslepende noviteiten in mobiele telefoons gaat de aandacht naar virtual reality, en dus de brillen die de drager in een allesomringende virtuele werkelijkheid onderdompelen, en om een tandenborstel die weet of de gebruiker wel alle plekjes keurig poetst.

Die laatste gadget, de Genius-borstel van de Amerikaanse fabrikant Oral-B, combineert gezichtsherkenning via de smartphone met sensoren die de positie van de borstel vastleggen. Op die manier kan de Genius via een app laten zien of de gebruiker wel braaf elke tand en kies genoeg aandacht geeft. De sensor temt ook 'agressieve poetsers' - gebruikers die de borstel te hard tegen hun tandvlees drukken - door de snelheid en pulserende bewegingen van de borstel terug te schroeven.

De nieuwste smartphones ontberen zulke opmerkelijke nieuwe slimmigheidjes. Niet dat de mobieltjesfabrikanten helemaal niks nieuws laten zien in Barcelona. Alleen worden de sprongen elk jaar kleiner. De ontwikkelingen zijn dan ook razendsnel gegaan: het is volgend jaar pas tien jaar geleden dat Apple met zijn iPhone de smartphone-revolutie ontketende.

De nieuwe LG G5: ietsje kleiner en uit te breiden met extra componenten zoals een handgreep met fysieke knoppen voor foto's en video én extra accu. Beeld ap
De nieuwe LG G5: ietsje kleiner en uit te breiden met extra componenten zoals een handgreep met fysieke knoppen voor foto's en video én extra accu.Beeld ap

Stapelsmartphone

Een trend die zich in Barcelona aftekent is de modulaire telefoon. Dat zijn smartphones waaraan de gebruiker onderdelen kan toevoegen. Zo valt bijvoorbeeld aan de onderzijde van het nieuwste vlaggenschip van LG, de G5, een handgreep vast te maken met fysieke knoppen: voor het schieten van foto's en videobeelden. In de handgreep zit ook een extra batterij. Een andere component is een mediaspeler die LG samen heeft ontwikkeld met Bang & Olufsen, voor betere hifi uit de smartphone.

LG5' modulaire is een variatie op een 'oud' thema. De stapelsmartphone deed als concept al een paar jaar zijn intrede, met de Phonebloks uit 2012 van de Nederlandse ontwerper Dave Hakkens en in 2013 met Project Ara van Google, het enige tastbare project dat de Californische zoekgigant overhield aan een korte vrijage met de mobieltjesdivisie van Motorola (in 2014 verkocht aan Lenovo).

Die smartphones zijn echter ontwikkeld met het oog op duurzaamheid. Omdat de toestellen uit verwisselbare componenten zijn opgebouwd, zijn defecte of verouderde onderdelen te vervangen. Het is al lange tijd stil rond Phonebloks en de introductie van Project Ara-telefoons is vorig jaar door Google opgeschort naar dit jaar.

Aan één front blijven de mobieltjesbouwer wel fanatiek naar vernieuwingen en verbeteringen zoeken: fotografie. LG's G5 en Samsungs twee nieuwe S7-topmodellen zijn voorzien van nieuwe sensoren en lenzen om beter te presteren in lichtarme omstandigheden. Bij slecht licht maken smartphones nu nog vaak korrelige of bewogen beelden.

Phonebloks - concept van een modulaire telefoon waarvan verouderde en defecte onderdelen zijn te vervangen. Beeld Phonebloks
Phonebloks - concept van een modulaire telefoon waarvan verouderde en defecte onderdelen zijn te vervangen.Beeld Phonebloks

Doorbraak van virtual reality

2016 wordt het jaar van de definitieve doorbraak van virtual reality en mobieltjesfabrikanten werpen zich dan ook met enthousiasme op deze markt. In Barcelona onthulde LG zijn eigen VR-bril, die anders dan de Gear VR van Samsung wordt uitgerust met kleine, ingebouwde schermen. Samsung gebruikt zijn duurste smartphones - de S6 (Edge+) en Note 4 - om gebruikers 360 graden rondom-beelden voor te schotelen. LG's VR-vizier heeft ook een smartphone nodig, als mini-computer om de beelden te verwerken, maar die zit via een kabeltje aan de headset vast.

De Samsung- en LG-brillen concurreren met de veel sterkere producten van Oculus (een onderdeel van Facebook), Sony en HTC. Die laatste maakte in Barcelona de prijs van zijn Vive-bril bekend. Liefst 799 dollar bij voorinschrijving vanaf 29 februari. En bij die prijs is nog niet de krachtige pc inbegrepen die nodig is om virtueel kopje onder te gaan - analisten rekenen op minstens hetzelfde bedrag voor die 'aanvullende' hardware.

Volgens topman Mark Zuckerberg van Facebook ligt de focus bij virtual reality (VR) nu nog grotendeels op gaming, maar 'dat is snel aan het veranderen. Daarom steekt Facebook ook zoveel tijd en moeite in VR, zodat we sociale ervaringen kunnen bieden.'

Zuckerberg sprak in Barcelona op het evenement waarop Samsung zijn nieuwe topmodellen smartphones introduceerde. De Zuid-Koreanen werkten vorig jaar voor hun VR-bril nauw samen met Facebooks Oculus en die band gaan de beide bedrijven de komende tijd verder aantrekken, aldus Zuckerberg.

(tekst loopt door onder video)

De VR-bril van de Taiwanese fabrikant HTC en gameontwikkelaar Valve. Beeld epa
De VR-bril van de Taiwanese fabrikant HTC en gameontwikkelaar Valve.Beeld epa

Chinese opmars

Gezien de snel veranderende marktontwikkelingen is het de vraag hoe lang de 100 duizend bezoekers van het World Mobile Congress nog een retourtje Spanje zullen boeken. Chinezen maken steeds meer de dienst uit in de mobieltjesbranche.

Apple - zoals gebruikelijk de grote afwezige op deze en andere handelsbeurzen - had vorig jaar met 20,4 procent nog altijd het grootste marktaandeel, maar wordt op de hielen gezeten door Samsung (19,9 procent). Maar de drie grootste Chinese merken - Huawei, Lenovo en Xiami - zijn gezamelijk al goed voor 17,4 procent van de verkochte smartphones. Kleinere leveranciers uit dat land vallen onder de fabrikanten die tesamen de 42,3 procent aan resterend marktaandeel vormen.

Een van die fabrikanten, Haier, liet weten dat het binnenkort zijn toestellen ook op de al overvolle Nederlandse markt gaat uitbrengen.

Nog even en Barcelona wordt vervangen door Bejing.

Bezoekers van het MWC in Barcelona proberen de Gear VR-bril uit van Samsung. Beeld afp
Bezoekers van het MWC in Barcelona proberen de Gear VR-bril uit van Samsung.Beeld afp
null Beeld getty
Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden