'Mobiele nieuwsgebruikers volgen nieuws als soap'

15 tot 34-jarigen in Nederland en België zijn nog steeds vatbaar voor traditionele nieuwsmedia, merkt Anna van Cauwenberge (30). Deze week promoveerde ze aan de KU Leuven en Radboud Universiteit.

null Beeld Frank Ruiter
Beeld Frank Ruiter

De meeste jonge mensen volgen het nieuws toch hoogstens een beetje op het internet?

'In landen als Amerika is dat inderdaad zo. Daar is dat ook vaak onderzocht. Maar het is een andere nieuwscultuur dan hier, veel commerciëler ingesteld.

'In Nederland en België hebben we sinds jaar en dag juist aandacht voor traditionele media als televisie en krant. Denk daarbij vooral aan de publieke omroepen.

'Op basis van een survey bij 1.200 jonge mensen in Vlaanderen en Nederland vond ik dat televisienieuws een prominente plaats inneemt in hun nieuwsrepertoires. Daarnaast bleek dat jonge mensen in het bijzonder interesse hebben voor achtergrond en duiding bij het nieuws.'

Duiding van wat bijvoorbeeld?

'De oorlog in Irak. Wat ze wilden weten: waarom is die oorlog er? Hoe evolueerde die? In een typisch nieuwsbericht met cijfers en feiten waren ze minder geïnteresseerd. Zo'n bericht, bijvoorbeeld met het aantal doden van die dag, stemde eerder cynisch.'

Wat moeten journalisten dan doen om het jongere publiek beter te bedienen?

'Het nieuws brengen op een manier die aansluit bij hoe jonge mensen nieuws volgen en beleven. Bijvoorbeeld, jonge mobiele nieuwsgebruikers volgen nieuws als een soap. In mijn onderzoek lieten we jongeren een speciale tabletversie lezen met boven in beeld een chronologische tijdlijn. Een kader met icoontjes, waarop vergelijkbaar en relevant eerder nieuws aan te klikken was. Zo leerden ze over oorzaak, gevolg en verband. Uit een latere vragenlijst bleek dat ze het nieuws ook beter begrepen hadden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden