Mierzoet en poepduur. Maar hoe slecht zijn energiedrankjes nou echt?

Energiedrankjes zijn populair bij jongeren. Kan dat kwaad?

Beeld anp

Wat zijn energiedrankjes?

Frisdranken met extra suiker en toegevoegde 'oppeppers' als cafeïne, guarana, taurine, carnitine, vitamines en soms ginseng of glucuronolacton.

Indrukwekkend. Helpt het?

Cafeïne heeft inderdaad een opwekkende werking. Overigens is het oppeppende bestanddeel in guaranabessen ook cafeïne.

Prijs: bijv. Red Bull €5 per liter
Oordeel: *
Verkrijgbaar: supermarkten

Er is dus niks mis met cafeïne?

Met mate niet. Volgens de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is 300 tot maximaal 400 mg cafeïne per dag prima, pakweg de hoeveelheid in vier kopjes koffie. Van meer cafeïne word je niet fitter, maar vaak juist extra moe. Sommigen krijgen last van bijwerkingen zoals hartkloppingen, slapeloosheid, stress en hoofdpijn.

Hoeveel cafeïne zit er in energiedrankjes?

Een blikje energiedrank van 250 ml bevat bijna evenveel cafeïne als een gemiddelde kop koffie. Met vier tot vijf blikjes kom je zo ook aan die hoeveelheid cafeïne. Geen probleem, dus.

Ook niet voor kinderen?

Jawel. Kinderen hebben een kleiner lichaam, waardoor ze sneller last krijgen van bijwerkingen. Maar volgens onderzoek van het Voedingscentrum in 2012 dronk het merendeel van de jongeren tussen 13 en 18 jaar maar één tot twee blikjes energiedrank per week. Uit onderzoek van het Trimbos Instituut, in 2015, bleek dat alleen maar verminderd.

Waarom dan al die ophef?

Omdat er ook jongeren zijn die veel meer van zulke drankjes drinken en dus wel allerlei problemen kunnen krijgen. Bovendien zijn energiedrankjes in combinatie met alcohol funest: door de cafeïne voel je je minder dronken, maar je hebt wel net zoveel alcohol op.

Zijn energiedrankjes vooral slecht door de cafeïne?

Én door de suiker. In één blikje zitten gemiddeld negen suikerklontjes, nog meer dan in frisdrank. Suiker is al ongezond, maar als je suikerrijke dranken drinkt tijdens het dansen of sporten, droog je veel sneller uit.

En die andere toevoegingen dan?

Stoffen als taurine, L-carnitine, glucurono-lacton en B-vitamines zitten van nature in veel voedingsmiddelen of worden door ons lichaam zelf aangemaakt. Tekorten komen nauwelijks voor. Er is geen enkel bewijs dat toevoeging van zulke stoffen je zou oppeppen.

En ginseng dan?

Als ginseng al gezond zou zijn, dan haalt die 0,08 procent ginseng per blikje ook niet veel uit.

Dus: kappen met die energiedrankjes!

Definitief advies volgt nog. Geen energiedrankjes voor kinderen jonger dan 13 jaar, tot 18 jaar maximaal één blikje per dag en daarna ten hoogste vier blikjes lijkt oké: voor een mierzoet, poepduur en eigenlijk onzinnig drankje...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden