'Methusalem' onder de sterren ontdekt: 13,2 miljard jaar oud

Astronomen hebben ontdekt welke ster de oudste van het heelal is. Het is de HD 140283 en deze ster heeft de respectabele leeftijd van om en nabij 13,2 miljard jaar. Wetenschappers noemen het hemellichaam 'de Methusalem onder de sterren', naar de Bijbelse figuur die 969 jaar oud zou zijn geworden.

Jonge sterren, foto ter illustratie. Beeld Nasa

De HD 140238 verslaat hiermee het de ster HE 1523. Die werd in 2007 ontdekt en is ook ongeveer 13,2 miljard jaar oud. Maar wetenschappers zijn ervan overtuigd dat de HD 140283 ouder is. Dit komt door de helderheid van de ster, een belangrijke indicatie voor de leeftijd.

Van de ster was al bekend dat deze geheel uit waterstof en helium bestaat. Dat wil zeggen dat de ster werd geboren toen het universum nog maar net bestond. De waterstofvoorraad is bijna op, waardoor de helderheid van de ster afneemt.

De oerknal vond naar schatting 13,7 miljard jaar geleden plaatst, wat betekent dat de HD 140238 zich ongeveer 500 miljoen jaar na de geboorte van het universum ontwikkelde.

De bevindingen van de wetenschappers staan in het blad Nature gepubliceerd.