Methaanbronnen op Mars ontdekt

Marsonderzoekers hebben ontdekt dat de uitstoot van methaangas op bepaalde plaatsen op Mars seizoensvariaties vertoont. De aanwezigheid van het methaan wijst er op dat er actieve geologische, en misschien zelfs biologische, processen in het spel zijn (Science Express, 15 januari). De waarnemingen zijn in de loop van de afgelopen zeven jaar verricht vanaf de Mauna Kea (Hawaï), grotendeels met de Infrared Telescope Facility van NASA. Daarbij zijn in 2003 op het noordelijk halfrond van de planeet, waar het toen zomer was, 'pluimen' van methaangas ontdekt die van specifieke locaties leken te komen. Op een gegeven moment bevatte de belangrijkste pluim 19.000 ton gas, vergelijkbaar met de uitstoot van grote natuurlijke bronnen van koolwaterstoffen op aarde. Waar de methaanbronnen op Mars zich precies bevinden en wat hun oorzaak is, zal uit verder onderzoek moeten blijken.