Met zwevend skateboard toont Lexus vooral zijn spierballen

De Slide, het zwevende skateboard van automaker Lexus, werkt alleen boven magneetcircuits en kan maximaal 2 centimeter boven de grond blijven hangen. Dat blijkt uit nieuwe filmpjes die de fabrikant heeft gepubliceerd. De professionele skateboarder die het voertuig testte brak bijna zijn enkel en zit onder de hechtingen.

Beeld afp

De voorspellende gaven van de makers van de film Back to the Future (Part II) uit 1989 laten te wensen over. Anno 2015 - het jaar waarin de film zich grotendeels afspeelt - zijn vliegende auto's nog geen gemeengoed, draagt niemand twee stropdassen, hebben we nog geen jasjes die zelf hun maat kunnen aanpassen en laten zelfstrikkende schoenveters ook nog op zich wachten. Maar het zwevende skateboard (hoverboard) waarop Marty McFly (Michael J. Fox) zich in de film voortbeweegt bestaat dan weer wél. Al valt ook hier een hoop op af te dingen.

(Tekst gaat verder onder de video.)

Beeld afp

Vloeibaar stikstof

Het bestaat en het zweeft, maar daar lijkt vooralsnog alles mee gezegd. De Slide is smullen voor de liefhebbers van moderne techniek. Het hoverboard bevat keramisch materiaal dat met vloeibaar stikstof wordt gekoeld tot -197 graden Celcius, waardoor het een supergeleider wordt. Door de magnetische krachten die daarbij vrijkomen blijft het apparaat iets boven de grond zweven.

Maar het is niet waarschijnlijk dat we binnen afzienbare tijd per hoverboard over de openbare weg zullen zoeven: deze techniek werkt namelijk alleen bij een speciale magnetische ondergrond, vergelijkbaar met de rails die worden gebruikt voor magnetische treinen.

Dat is nogal kostbaar. Volgens de Spaanse skate-site El Patin (Lexus doet hier zelf geen mededelingen over) zou het verschepen van een stukje rails van Duitsland naar Spanje zo'n 300 duizend euro hebben gekost.

(Tekst gaat verder onder de video.)

In juni toonde Lexus de allereerste beelden van de Slide. In onze rubriek 'Klopt dit wel' gingen we na of het hier ging om een publiciteitsstunt, of dat een zwevend skateboard wel degelijk bestaat. We concludeerden toen al: het kan, het is cool, maar niet zo gaaf als het op het eerste gezicht lijkt.

Been vol hechtingen

De Slide is in Barcelona getest door de bekende skateboarder Ross McGouran, die ook de hoofdrol vertolkt in de promotiefilmpjes voor de Lexus Slide. Volgens El Patin verliet hij het skatepark met een been vol hechtingen. En Top Gear-verslaggever Dan Read, die het hoverboard zelf ook uitprobeerde, schrijft dat McGouran na de opnames bijna zijn enkel brak na een val van het apparaat.

Zelf proefde Read ook 'de smaak van het asfalt'. Hij omschrijft hoe bij elke minuscule beweging het skateboard begint te wiebelen. 'Je moet microscopische bewegingen maken en sterke kernspieren hebben om stevig rechtop te blijven staan.' Maar oefening baart kunst en met een beetje hulp van McGouran weet hij uiteindelijk een klein stukje frictieloos te zweven, alvorens ermee op te houden omdat zijn enkels en heupen pijn doen van de inspanning.

Voordeel van een zwevend skateboard is dat er geen wieltjes zijn die kunnen slijten en afbreken. Maar volgens El Patin is er ook een nadeel: het ding zou ongeveer een keer in de 20 minuten even moeten stilstaan om de hoeveelheid vloeibaar stikstof (de veroorzaker van de stoom aan de zijkanten van het apparaat) bij te vullen. 'Supergeleidende magneten worden eenmalig elektrisch opgeladen en blijven het doen zolang ze koud worden gehouden', zei TU Delft-professor Ekkes Brück, gespecialiseerd in materialen voor energie, eerder al tegen de Volkskrant. 'Zodra ze opwarmen gaat het magneetveld eruit.'

(Tekst gaat verder onder de video.)

Beeld afp
Beeld afp

Lexus zelf heeft geen mededelingen gedaan over de praktische eigenschappen van de Slide. Het tweede filmpje richt zich op het lange testtraject van de Slide. Vooralsnog lijkt het erop dat Lexus niet op korte termijn een nieuw product voor massaconsumptie op de markt wil gaan brengen, maar dat de video's vooral bedoeld zijn om te laten zien waar het Japanse bedrijf toe in staat is. De nieuwe auto van Lexus, Lexus GS F, zou op dezelfde locatie in Barcelona zijn getest, en er gaan al geruchten dat het bedrijf begonnen is met het testen van de eerste zwevende auto.

Die 'flying cars' uit Back to the Future komen er wel. Ooit.

Vliegende auto in Back to the Future, part II (1989)Beeld YouTube / Universal Pictures
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden