AchtergrondVR-bril

Met de beste VR-bril van het moment kun je langzaamaan meer dan gamen

Van de beste virtualrealitybril van het moment, de Oculus Quest, is een nieuwe versie verschenen. Hoe bevalt die? En: wat je ermee kunt doen, als je niet zo houdt van griezel- en schietspellen.

Beeld Getty - bewerking Studio V

De chef spelcomputers van Sony, Jim Ryan, zei twee weken geleden voorlopig geen toekomst te zien voor virtual reality als massavermaak. Virtual reality is de technologie die een gebruiker midden in de beelden zet, in plaats van hem te laten kijken naar een plat scherm zoals de tv. Als Ryan bedoelt dat er geen plek is voor de PSVR, waarvan de Japanners 5 miljoen exemplaren verkochten, heeft hij gelijk. De PSVR, die je aansluit op een PlayStation 4, is eerder helm dan bril en niet vreselijk handig in de bediening.

De originele Quest van Oculus en dit model 2 doen het stukken beter. Het grootste voordeel is dat ze niet met kabels aan een computer zitten vastgeketend, zoals andere brillen. Je hebt in sommige gevallen de twee stuurpookjes van de Quest niet meer nodig. De VR-bril kan handen en handbewegingen herkennen en interpreteren. Dat maakt de bediening nog gemakkelijker.

De Quest 2 is niet zozeer een grote upgrade van zijn pas anderhalf jaar oude voorganger, maar eerder een verfijning van wat toch al de beste VR-ervaring was. De resolutie van de stereoscopische beeldschermpjes is opgevoerd, van 2,3 miljoen naar 3,5 miljoen pixels, met als resultaat een scherper beeld. In een later stadium gaat via een software-update de snelheid omhoog waarmee de bril beelden ververst. Dat scheelt streperige sporen bij veel actie op het scherm.

Oculus Quest 2

Voor elk element dat aan de Quest 2 is verbeterd staan zaken die een stap terug betekenen. Hij weegt toch nog ruim 5 ons, een kleine 70 gram lichter dan zijn voorganger. In combinatie met de nieuwe, moeilijk afstelbare en stugge hoofdband voelt het toch aan alsof je een half pak suiker met een dik elastiek aan je gezicht bevestigt. De batterij gaat maximaal drie uur mee. Dat geeft niet: virtual reality is een vermoeiende bezigheid die in korte sessies beter bevalt.

Helaas heeft Facebook, het moederbedrijf van Oculus, in zijn oneindige wijsheid besloten dat de Quest 2 alleen valt te gebruiken met een Facebook-account. Niet iedereen zal het prettig vinden om Zuckerbergs onverzadigbare datagraaiers toegang te geven tot een apparaat waarmee deze in theorie kunnen meekijken naar alles wat er in je woonkamer gebeurt.

Wie zijn Facebook-account opheft, raakt bovendien alle games en apps kwijt die hij voor de Quest 2 heeft gekocht. Dat is zoiets als je auto verliezen omdat je je lidmaatschap van de Wegenwacht stopzet. Facebook heeft de nare gewoonte om iets moois te maken en het daarna grotelijks te verprutsen. Daar is de beste VR-bril van dit moment helaas het slachtoffer van. En toch: de Quest 2 komt warm aanbevolen voor wie al wel een voorproefje van de virtuele toekomst wil.

Een  iets uitgebreidere versie van deze recensie hebben we hier.

VAN GRAFFITI TOT HOOGTEVREES: ALLES KAN IN VR

Iedere keer als de televisie de speelfilm Ghost met Demi Moore en Patrick Swayze uit 1990 uitzendt, valt er een piekje te bespeuren in de belangstelling voor het pottenbakken. Dat is een dure hobby met keramiekovens die al snel 2.000 euro kosten en eentje die tot veel geklieder leidt.

Wat als het kan zonder die minpunten?

Let’s Create! Pottery VR doet precies dat. Het is een pottenbaksimulator in virtual reality die het werkelijke handwerk zo dicht mogelijk benadert. Het enige wat je mist is de sensatie van het kneden van klei.

Let’s Create Pottery

Pottery VR is een antwoord op een vaak gehoorde vraag: wat heb ik aan virtual reality als ik niks met games heb? Games maken inderdaad het grootste deel uit van het aanbod voor VR-brillen als de Oculus Quest. Maar er komt langzaam verandering in dat eenzijdige dieet van schiet- en griezelspellen. Virtual reality biedt ook een beeld van het leven van alledaags racisme in de Verenigde Staten (Traveling While Black), een interactieve versie van het Anne Frank Huis of een cursus tai chi. En meer.

Het Anne Frank Huis

Wie zijn creatieve kant wil kietelen, kan simpel beginnen met Color Space, de moderne versie van het oude kleurplatenboek. Terwijl je de vakjes kleurt, komt de wereld langzaam tot leven, letterlijk: rivieren gaan stromen, vogels slaan hun vleugels uit. Met het al iets oudere Tilt Brush by Google schilder je je voorstellingen in drie dimensies, inclusief effecten die op een conventioneel canvas niet kunnen. Bijzonder is dat de kunstenaar niet alleen om zijn werk, maar ook in zijn werk kan rondlopen.

Iedereen die weleens de aandrang heeft gehad om een kreet op een muur te spuiten, kan aan die kriebel toegeven met Kingspray Graffiti. De app biedt niet alleen twaalf ‘realistische’ omgevingen voor straatkunst, maar ook de mogelijkheid om met drie anderen tegelijk een kunstwerk te scheppen. Zonder de angst in de kraag te worden gevat.

In de coronatijd lijken meer mensen (mannen) dan vroeger de waterkant op te zoeken met een hengel. Maar wat als het te guur is om uren te wachten tot ‘ze’ bijten? In Real VR Fishing is alles namaak: de hengel, het aas, de vissen en zelfs je medehengelaars die als armloze avatars rondzweven. Maar niet de tientallen visstekjes waar je naartoe kunt: die schitterende locaties bestaan in het echt ook.

Meer reizen zonder van huis te gaan (en zonder hengel) kan in Wander, een speciale uitvoering van Google Streetview. De gewaarwording dat je de wereld vanaf het dak van een auto beziet – de plek van Google’s camera’s – is in virtual reality nog sterker. National Geographic Explore VR biedt leunstoelbezoeken aan de Zuidpool en Machu Picchu, de ruïnestad van de Inca’s in Peru. Voor wie uitgekeken is op deze planeet, zijn er liefst twee excursies in het internationale ruimtestation. Wat vooral opvalt in zowel Mission: ISS als Space Explorers is de chaos aan boord: elk verblijf lijkt wel een ontplofte puberkamer.

Wander

Virtual reality leent zich uitstekend voor psychologische experimenten, omdat situaties zich zo ‘levensecht’ laten nabootsen. Richie’s Plank Experience kan lijders aan acrofobie van hun angst voor hoogten afhelpen, of verergeren. In de app stap je op een plank die op honderden meters hoogte uit de gevel van een wolkenkrabber steekt. De ervaring wordt nog sterker als de drager van de VR-bril in het echt ook op een plank staat te wiebelen.

Wie eenmaal van zijn hoogtevrees is genezen, kan zich wagen aan klim- en klauterpartijen in The Climb. Het is een vreemde sensatie om aan berghellingen of skiliften te hangen met maar twee los zwevende handen in beeld. Of nog een paar, als je hetzelfde traject aflegt als een vriend eerder heeft gedaan, in de hoop zijn tijd te verbeteren. Toch nog een game.

The Climb
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden