Mensapen onthouden spannende films

Mensapen zijn goed in het onthouden van spannende filmscènes. Japanse onderzoekers lieten chimpansees en bonobo's naar filmpjes kijken en volgden hun oogbewegingen. De primaten bleken bij herhaling van beelden hun aandacht bij voorbaat al te richten op objecten waarmee iets opmerkelijks stond te gebeuren, zo schrijven de onderzoekers vandaag in Current Biology.

Een Bonobo kijkt naar een film. Beeld afp
Een Bonobo kijkt naar een film.Beeld afp

Volgens de onderzoekers slaan de apen informatie op in het langetermijngeheugen en gebruiken ze die later door te anticiperen op gebeurtenissen. Dat mensapen een goed langetermijngeheugen hebben was bekend, maar het was vooral aangetoond met proeven waarbij voedsel wordt verstopt. Deze studie toont aan dat primaten ook een gebeurtenis herinneren als ze hem alleen zien, en niet zelf meemaken.

De onderzoekers keken of de primaten zich na 24 uur een 'spannende' filmgebeurtenis nog konden herinneren. Ze maakten twee apenthrillers, compleet met onderzoeker in mensapenpak, die ze voorschotelden aan twaalf bonobo's en chimpansees. Bij het zien van de herhaling, 24 uur later, bleken de mensapen met hun blik te anticiperen op de gebeurtenissen zoals ze die een dag eerder op het scherm hadden gezien.

Revenge to King Kong

De studie heeft niet alleen een hoog komisch gehalte, maar is ook wetenschappelijk relevant, zegt Liesbeth Sterck, hoogleraar ecologie van gedrag aan de Universiteit Utrecht. 'Van het klassieke wie-wat-waar-wanneer-geheugen blijkt nu in ieder geval dat de mensapen zich het 'wat' en 'waar' goed kunnen herinneren', aldus Sterck.

In het eerste filmpje, getiteld King Kong Attack, is te zien hoe een agressieve aap plots uit een opening kruipt en een banaan jat. Toen de twaalf proefapen de film vierentwintig uur later terugzagen, keken ze gemiddeld vaker naar de opening waar de aap uit zou kruipen - bewijs voor een goed werkend 'waar'-geheugen.

Revenge to King Kong, de tweede productie, laat volgens de onderzoekers zien dat apen ook het 'wat' herinneren. In het filmpje gaat een onderzoeker de 'aap' te lijf met een hamer. Ook wanneer de onderzoekers in de herhaling het gereedschap hadden verplaatst, hielden de apen bovengemiddeld vaak de hamer in de gaten.