Melkwegstelsel op recordafstand

Astronomen van de Rijksuniversiteit Groningen hebben samen met Amerikaanse sterrenkundigen een onbekend melkwegstelsel ontdekt op ongeveer dertien miljard lichtjaren van de aarde....

Het bestaat uit een kluwen van zeer grote sterren. De enorme explosies bij de geboorte van de hemellichamen maken van het stelsel een van de helderste van het heelal. Het is zeker tien maal zo helder als de Melkweg.

De sterrenkundigen op aarde zien het melkwegstelsel zoals het dertien miljard jaar geleden was; zo lang heeft het licht erover gedaan om bij de aarde aan te komen. Het stelsel ontstond waarschijnlijk minder dan een miljard jaar na de Oerknal.

'Het is fascinerend om het prille stadium van dit melkwegstelsel te observeren. Het wordt mogelijk net zo compact als het onze', zegt prof. dr. M. Franx van het Groningse onderzoeksteam. 'Het kan ons inzicht verschaffen in wat er in jonge melkwegstelsels gebeurt.'

Het nieuwe stelsel is ontdekt op beelden van de Hubble-ruimtetelescoop en het Keck-observatorium van Mauna Kea (Hawaii). Volgens NASA ligt het melkwegstelsel op zo'n grote afstand van de aarde dat het puur geluk is dat het zichtbaar werd voor de Hubble.