INTERVIEW

Medisch nieuws met dosis duiding en nuance

Artsen worden gek van patiënten die met krantennieuws over medische doorbraken op het spreekuur komen. De nieuwe website doktermedia.nl wil een nuchter tegenwicht bieden.

Tijs Stehmann en Lester du Perron van doktermedia.nl. Beeld Jiri Buller

Het is een groeiende frustratie onder huisartsen en medisch specialisten. Nieuwsmedia kondigen met tromgeroffel een nieuwe behandelmethode aan, patiënten pikken het op, en vervolgens mag de arts uitleggen dat het allemaal net wat minder baanbrekend en potentieel levensreddend is dan het lijkt. Hoogste tijd voor nuance, vinden Lester du Perron (31, huisarts in opleiding) en Tijs Stehmann (33, coassistent en statisticus). Vandaag lanceren zij doktermedia.nl, een website waarop de twee medisch nieuws een dosis duiding en nuance toedienen. In hun 'reviews' beschrijven ze volgens een vast stramien wat het nieuws concreet voor patiënten betekent. Hoewel ze daarbij ongefundeerde claims onderuit halen, is het niet hun doel om enkel en alleen tegengeluid te bieden, aldus Du Perron. 'Als iets echt leuk nieuws is, zeggen we dat ook.'

Dokter Media oordeelt

'Bloeddrukverlagers helpen ook mensen met normale bloeddruk', aldus NU.nl. Dat geldt alleen voor mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, bleek uit de review van Dokter Media. 'Smartphone werkt binnenkort ook als stethoscoop', schreef de Volkskrant. Het oordeel van de arts blijft echter noodzakelijk, reageerde Dokter Media, omdat de smartphone-stethoscoop niet bedoeld is voor medische doeleinden. 'Hond in huis verlaagt risico op astma', was op meerdere nieuwssites te lezen. Volgens Dokter Media is het voor kinderen die al astma hebben juist beter géén hond te nemen.

Vinden jullie nieuwsmedia dan niet te ongenuanceerd?

Stehmann: 'Nee. We snappen dat de krant geen patiëntenfolder is. Het doel van een krant is veel lezers trekken, de arts wil de patiënt juist informeren. Wij proberen een aanvulling te zijn door informatie te bieden die voor de patiënt relevant is.'

Du Perron: 'Stel: in een nieuwsbericht wordt gemeld dat een nieuwe nierpomp diabetes geneest. Dan maken wij voor de diabetespatiënt concreet wat dit voor hem of haar betekent. Zo is die nierpomp misschien pas in 2030 beschikbaar.'

Stehmann: 'Of werkt hij alleen nog maar bij muizen.'

Is jullie website betrouwbaarder dan de krant?

Stehmann: 'We pretenderen niet de ultieme feitelijke waarheid in pacht te hebben. Wel gebruiken we bronnen die gerespecteerd worden in de medische wereld. Soms spreken bronnen elkaar tegen, maar ook dat is belangrijk om te melden.'

Du Perron: 'We komen natuurlijk niet uit het niets: we hebben allebei een medische achtergrond. We gebruiken bronnen en richtlijnen die ik ook als huisarts in opleiding gebruik. Eigenlijk laten we zien hoe een arts tegen de zaak aan zou kijken.'

Jullie verbreden dus eigenlijk het gesprek in de huisartsenpraktijk naar een groot publiek?

Du Perron: 'Dat is precies hoe het idee is ontstaan. In het eerste jaar van mijn huisartsenopleiding was ik een hele uitleg aan een patiënt aan het geven. Toen besefte ik: ik doe dit nu voor één patiënt. Kan dat niet breder?'

Stehmann: 'In mijn tijd in het ziekenhuis viel me op dat medisch nieuws ook onderling door artsen werd besproken. Wat zonde, dacht ik, dat medici hun inzichten niet aan een groter publiek vertellen.'

Hoe gaan jullie dat grote publiek bereiken?

Stehmann: 'We sturen nu wekelijks een nieuwsbrief en zijn actief op sociale media. Het moet zich natuurlijk deels vanzelf verspreiden. Het is ook aan de lezers om te bepalen of onze website nut heeft of niet.'

Jullie zijn huisarts in opleiding en co-assistent. Waar halen jullie de tijd vandaan om ook nog een website bij te houden?

Stehmann: 'We kunnen het prima combineren met wat we overdag doen. In de praktijk hoor je dingen die we voor Dokter Media kunnen gebruiken. En andersom kunnen we onze informatie voor Dokter Media gebruiken in de praktijk.'

Du Perron: 'Maar als enthousiaste mensen in een later stadium een steentje willen bijdragen, staan we daar niet negatief tegenover. Graag zelfs, als we daarmee slagvaardiger worden.'

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden