Mazelenprik, hiphop en het Facebookfilter

Dit is het wetenschapsnieuws van deze week.

Een kindje wordt ingeënt tegen de mazelen. Beeld ANP

Meer letters van het leven

In de schoolboekjes staan nog gewoon vier zogeheten basenparen, waarin de erfelijke code in ons dna is geschreven: A, C, G en T. Ingewijden weten al langer dat er mogelijk nog een vijfde letter is, methylcytosine of kortweg mC, dat een rol speelt bij het genetisch vasthouden van reacties op omgevingsinvloeden, de epigenetica. Maar volgens een nieuw artikel in het tijdschrift Cell komt daar mogelijk zelfs nog een zesde letter bij: mA of methyladenine. Vooralsnog is die alleen aangetoond in bepaalde bacteriën. Volgens de auteurs speelt mA in de genen een rol bij de bescherming van het eigenlijke dna tegen vreemd genetisch materiaal dat binnendringt. Of het eventueel ook in de mens of andere hogere organismen voorkomt, moet nog worden onderzocht.

Mazelenprik werkt ook tegen andere ziekten

Het vaccin tegen mazelen beschermt niet alleen tegen mazelen. Ook andere infectieziekten worden door vaccinatie de kop ingedrukt.

Een infectie met mazelen vernietigt het geheugen van het immuunsysteem. Daardoor zijn patiënten die mazelen hebben gehad kwetsbaar voor andere ziekteverwekkers. Een groep internationale onderzoekers, onder wie de Rotterdamse viroloog Ab Osterhaus, schrijft deze week in Science dat het 'geheugenverlies' van de immuuncellen wel drie jaar kan aanhouden. De mazelenprik voorkomt mazelen, waardoor het immuungeheugen intact blijft. Dat verklaart waarom de introductie van het vaccin zoveel meer sterfgevallen heeft voorkomen dan onderzoekers hadden verwacht.

Hiphop verfrissendst

Niet rock-'n-roll, maar hiphop zorgde voor de grootste revolutie in de Amerikaanse popgeschiedenis. Dat laten onderzoekers van de universiteit van Londen zien met een statistische analyse van duizenden nummers uit de hitlijsten. Door alle akkoorden, tonen en tekst van popmuziek van de laatste vijftig jaar digitaal naast elkaar te leggen, konden ze met ongekende precisie veranderingen ontdekken. De onderzoekers vonden zo ook dat muzikaal gezien 1986 het saaiste muziekjaar ooit was. Dit schrijven ze toe aan de snelle opkomst van de drumcomputer in die periode.

Facebooker filtert zelf

Zien Facebook-gebruikers door de algoritmes van de website vooral hun eigen wereldbeeld bevestigd? Dat valt wel mee, schrijven onderzoekers van de University of Michigan in Science, na onderzoek onder 10 miljoen Facebookgebruikers. Die zien niet alleen berichten die overeenkomen met wat ze al dachten, wisten of vonden. Facebook schermt slechts 15 procent van het 'mogelijk ongewenste nieuws' af, maar zelf klikken gebruikers nog eens 70 procent weg. Facebookers zijn volgens de onderzoekers dus vooral zelf verantwoordelijk voor het versmallen van hun horizon.