Mars-atmosfeer kon stenen remmen

De dampkring van de planeet Mars moet vroeger een veel hogere dichtheid hebben gehad. Dat blijkt uit de vondst van een grote meteoriet. De ruimtesteen zou een reis door de huidige ijle Marsatmosfeer nooit overleefd hebben, aldus onderzoekers van NASA.

De grote, zware steen, die Block Island is genoemd, werd twee weken geleden bij toeval ontdekt door het onbemande robotkarretje Opportunity. Hij meet ongeveer 60 x 30 centimeter en weegt een paar honderd kilo. Opportunity ontdekte eind 2004 ook al een meteoriet op Mars, maar die was veel kleiner en lichter.

Onderzoek aan de steen, onder andere met de röntgenspectrometer van Opportunity, laat er geen twijfel over bestaan dat er sprake is van een nikkelijzermeteoriet, zoals ze ook op aarde regelmatig neerkomen.

Volgens Matt Golombek van NASA’s Jet Propulsion Laboratory moet de meteoriet flink zijn afgeremd tijdens de tocht door de dampkring, anders was hij bij de inslag in stukken uiteengespat. De huidige Marsdampkring is echter veel te ijl om grote meteorieten zo sterk af te remmen.

Golombek sluit niet uit dat de dichtheid van de Marsdampkring sterk varieert als gevolg van periodieke klimaatschommelingen. Nader onderzoek aan Block Island levert mogelijk meer informatie op over de klimaatgeschiedenis van Mars.

Meteoriet op Mars, op de voorgrond de Opportunity van NASA. (NASA) Beeld