Marketeers krijgen de macht bij Philips

Op de dag dat bekend werd dat Philips zijn kabelbelangen wil afstoten, vertelde bestuursvoorzitter Cor Boonstra een forum van ondernemers hoe zijn bedrijf moet veranderen om te overleven....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Een van de belangrijkste ontwikkelingen van de laatste jaren is de concentratie op kernactiviteiten. Dat zijn de taken waarin je het beste bent, maar ook welke je goed wilt kunnen. Dat heeft tot gevolg dat de onderneming activiteiten afstoot en meer zaken gaat inkopen,' aldus de Philips-topman tijdens het jaarlijkse FEM-congres in Amsterdam.

Al langere tijd heeft Philips als strategie om bedrijfsonderdelen te verkopen die teveel investeringen opslorpen, slecht renderen of te weinig kunnen groeien. Onder het regime van Jan Timmer hoorden kabelbelangen nog in de categorie 'veelbelovend'. Boonstra ziet kennelijk minder in kabel. Hij heeft nog niet gezegd welke andere bedrijfsonderdelen bij hem uit de gratie zijn.

De onderdelen die mogen blijven, moeten sneller en beter nieuwe artikelen op de markt brengen. 'Onwikkelingsprocessen van twee tot drie jaar - zoals in sommige produkten van onze Sound en Vision divisie - passen niet meer in een markt waar een product soms maar één jaar meegaat.' Bovendien moeten nieuwe producten beter zijn dan de oude en ook nog goedkoper te maken.

De dagen dat Philips producten maakte waarop niemand zat te wachten zijn volgens Boonstra nog niet voorbij. 'Dat kost een hoop geld.' Daarom moeten marketing-afdelingen het voortouw nemen bij productvernieuwing. 'Ik houd mijn marketeers voor dat zij creatief moeten denken om het initiatief, de leiding te nemen in innovatie. Dat moeten ze aan niemand anders overlaten'.

Overigens zullen deze medewerkers dan vaker hun neus buiten de deur moeten steken. 'Onze centralistische ondernemingsstructuur en bureaucratische werkwijze hebben de marketeers van de werkmaatschappijen vleugellam en apathisch gemaakt. De marketeer van morgen moet daar zijn waar de actie is, waar het verandert'.

Boonstra had in het bijzonder kritiek op de grootste Philips-divisie, te weten consumentenelectronica. 'Daar zien wij een naar mijn smaak achterhaald beeld. Deze industrie is blijven steken in traditionele marketing- en verkoopactiviteiten.' Een nieuwe aanpak is nodig omdat de consument weinig verschil ziet tussen de vele merken. Boonstra gelooft dat Philips veel nauwer moet samenwerken met winkelketens om de verkoop te bevorderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.