Week in Wetenschap Facebook en privacy

Mark Zuckerberg: Innovator in privacy

Merkwaardig hoe Mark Zuckerberg maar blijft beweren dat Facebook privacy belangrijk vindt terwijl alles wijst op het tegendeel.

Facebook CEO Mark Zuckerberg. Beeld AP

Facebook en privacy: het blijft een weerbarstig huwelijk. Al ziet Mark Zuckerberg dat anders. Onlangs nog noemde hij Facebook onomwonden een ‘innovator in privacy’ en deze week kondigde hij een koerswijziging aan waarin privacy voortaan centraal staat. Hetzelfde Facebook dat de laatste jaren vele keren is geplaagd door privacyschandalen. Zuck benadrukt nu het belang van versleuteld verkeer in bijvoorbeeld WhatsApp, maar vergeet gemakshalve het eigen datagraaien. In Nederland werd het concern vorig jaar door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt omdat het zijn gebruikers onvolledig zou informeren over het gebruik van persoonsgegevens. Het is maar een van de vele botsingen die Facebook heeft met waakhonden, overheden en privacygroeperingen.

Nu zou het natuurlijk kunnen dat al die privacyschandalen het gevolg zijn van menselijke fouten en blunders; hobbels op een lange weg naar de privacyhemel. Ook is het wellicht wat flauw om Zuckerberg te blijven afrekenen op zijn intenties uit de begindagen van Facebook, toen hij het netwerk vooral zag als een oneindige grabbelton met gegevens van mooie studentes. Maar dat is helemaal niet nodig, want in al die jaren lijkt er weinig te zijn veranderd. Naar buiten toe benadrukt Facebook dat het de privacy van zijn gebruikers hoog in het vaandel heeft staan en dat het privacy serieus neemt (het bedrijf haalde – heel slim – zelfs een paar van zijn critici aan boord en investeert bij universiteiten in ethiek – ook slim), maar keer op keer blijkt het moeilijk om Facebook op zijn blauwe logo te geloven.

Dat bleek de afgelopen week nog. The Observer gaf een ontluisterend inkijkje in de lobby- en soms zelfs chantagepraktijken van Facebook. Op basis van interne documenten beschrijft de Britse krant hoe Facebook op alle mogelijke manieren strenge privacyregels heeft proberen te torpederen, ook in Europa. Daarin ging weinig te ver. Landen werd bijvoorbeeld extra investeringen in het vooruitzicht gesteld in ruil voor steun. Of Facebook dreigde juist met het terugtrekken van investeringen. Het hoort allemaal bij het grote lobbyspel, ongetwijfeld. De belangen zijn groot, want Facebook verdient zijn geld met het verzamelen van data van zijn gebruikers. Maar roep dan niet dat je bedrijf een ‘innovator in privacy’ is. Dan kan je net zo goed zeggen dat Trump een ‘innovator in etiquette’ is, zoals internetcriticus Evgeny Morozov vilein twitterde.

Meer over Facebook en privacy:

Er was een Groot Schandaal (Cambridge Analytica) nodig om het publiek te doordringen van de handel in persoonlijke data. Wie is nou eigenlijk eigenaar? 

Overheden hebben wereldwijd hun roze internetbril afgezet. Gaan ze de macht van techreuzen daadwerkelijk breken?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden