LinkedIn: gortdroge kip met gouden eieren

Het lijkt een immens bedrag dat Microsoft neertelt voor LinkedIn. En dat is het ook, 26 miljard dollar. Maar de 'saaie' carrièresite kon weleens precies zijn wat de softwaregigant nog rijker kan maken.

LinkedIn op de dag dat het naar de beurs ging in 2011.Beeld reuters

Het is niet de prooi die verbaast, het is de prijs. Er zijn talloze goede argumenten te bedenken waarom Microsoft en LinkedIn in elkaars armen zijn gevallen. Zoals het softwarebedrijf met zijn producten werknemer en bedrijven productiever maakt, zo brengt de carrièresite de beste werknemer bij het juiste bedrijf en omgekeerd. LinkedIn is een mooi loket om Microsoftproducten aan de man te brengen. Microsoft opent deuren die voor LinkedIn gesloten bleven.

Is dat allemaal 26,2 miljard dollar (ruim 23 miljard euro) waard? Ofwel 196 dollar per aandeel, bijna 50 procent bovenop de prijs die LinkedIn vrijdag nog deed op de beurs?

Koopje

Ja. Om te beginnen hengelt Microsoft LinkedIn relatief gezien op een koopje binnen. Begin 2015 hadden beleggers nog 267 dollar over voor het aandeel, het hoogste bedrag sinds begin 2011, toen LinkedIn naar de beurs ging. Begin dit jaar was de liefde over. Toen LinkedIn in februari zijn jaarresultaten en de vooruitzichten voor 2016 publiceerde, deden beleggers het aandeel en masse van de hand. Het dook tot net boven de 100 dollar. In één dag verloor LinkedIn bijna 11 miljard dollar aan waarde.

Waar waren de beleggers zo van geschrokken? Een vernietigend verlies? Een drastisch dalende omzet? Boekhoudkundig gerommel? De dreigende opkomst van een nieuwe concurrent? Weglopende gebruikers? Niets van dat alles. Uit resultaten en prognoses bleek dat LinkedIn was gegroeid en dit jaar zal blijven groeien. Alleen niet langer in het tempo dat het bedrijf in voorgaande jaren heeft vertoond en zeker niet in het tempo dat Wall Street bij een techbedrijf vindt horen. LinkedIn werd gestraft voor zijn saaiheid.

Als saai betekent keurige resultaten boeken, is LinkedIn inderdaad bloedsaai. Het bedrijf sloot 2015 af met een omzet van 2,9 miljard dollar, 35 procent meer dan het jaar ervoor. Er was een verlies van 166 miljoen dollar, maar dat is geen bedrag waarbij de doodsklokken gaan luiden. Voor dit jaar verwacht LinkedIn een groei van rond de 3,6 miljard dollar, wat naar redelijke maatstaven toch een behoorlijke prognose is.

Tekst gaat door onder graph.

Beeld de Volkskrant

Op de carrièresite staan 433 miljoen mensen ingeschreven, waarvan een klein kwart elke maand wel even langswipt. Belangrijker is het feit dat LinkedIn de op vijftien na bestbezochte website ter wereld is, met 45 miljard aangeklikte pagina's per maand. Dat maakt de website en LinkedIn-app voor de smartphone tot een gewilde bestemming voor adverteerders, of het nou gaat om vacatures of andere producten.

Voor Microsoft is LinkedIn bovendien een route naar een terrein waarop het bedrijf nog niet reuze actief is. Het krijgt met de carrièresite vooral een grote berg data in handen, waarmee het zijn zoekmachine Bing en producten als Office, maar ook zijn klantenbeheerprogramma (in jargon: CRM) kan verbeteren. Het krijgt toegang tot bijna een half miljard mensen, die zijn programma's of al gebruiken of kopen.

Met LinkedIn krijgt de kantoorwerker op nog een vlak met Microsoft te maken. Office staat al decennialang op zijn pc. In 2012 kocht het bedrijf Yammer, een sociaal netwerk voor bedrijven. Sinds Satya Nadella begin 2015 het roer overnam van oudgediende Steve Ballmer, heeft Microsoft nog meer kleine en middelgrote overnamen gedaan die passen in een strategie om meer verweven te raken met het bestaan van de werknemer. In april werd bekend dat Microsoft zijn oog had laten vallen op Slack, een populair bedrijfs-chatnetwerk. Dat zou Nadella 8 miljard waard zijn geweest.

Ook Microsoft wordt vaak verweten saai te zijn. De verbintenis met LinkedIn lijkt in dat opzicht een perfecte combinatie. De beleggers die LinkedIn in februari dumpten, hebben dat over het hoofd gezien. Een hoofd waar ze nu de haren uit trekken.

Jeff Winer, LinkedIn-CEOBeeld ap

Een schat van 433 miljoen profielen

'Zes personen hebben uw profiel bekeken in de afgelopen zeven dagen.' Van drie van hen laat LinkedIn me zien wie het zijn en wat ze doen, de rest blijft in nevelen gehuld. Nog eens 68 anderen besnuffelden me online in de laatste 90 dagen. Van slechts twee zie ik een foto zonder naam, maar vijf ervan waren bezoekers met de functie CEO of uitvoerend directeur. Voor 35 euro vertelt LinkedIn wie die belangstellenden waren en hoe ze me vonden.


Wie een andere baan zoekt - of überhaupt werk - zal de verleiding niet kunnen weerstaan. 'Wie bekeek uw profiel?' is een van de premium-diensten die LinkedIn biedt bovenop het gratis abonnement voor de carrièresite. Je kunt ook betalen om een betere plek te krijgen in de zoekresultaten die recruiters (personeelwervers) te zien krijgen als zij - óók tegen betaling - grasduinen in de onlineprofielen van werknemers. Ruim 433 miljoen gebruikers hebben hun loopbaan op de website van LinkedIn ingeklopt: huidige baas, vroegere werkgevers, opleiding en vaardigheden. Onder hen 6 miljoen van de 7 miljoen Nederlanders die volgens het CBS de werkende bevolking vormen. Hun gegevens vormen de belangrijkste bron van inkomsten van LinkedIn, dat op 14 december 2002 werd opgericht door de toen 34-jarige oud-student filosofie Reid Garrett Hoffman.


De miljardair is uitgegroeid tot centrale figuur in Silicon Valley, het centrum van Amerika's computer- en internetindustrie aan de Westkust. Hij behoort tot de 'PayPal Mafia', de geuzennaam die journalisten gaven aan toppers van deze elektronische bank, die andere grote Amerikaanse internetbedrijven oprichtten of financierden. Hoffman stak geld in Airbnb en Zynga (games) en was een van de eerste investeerders in Facebook. Vorig jaar lijfde LinkedIn het Amerikaanse Lynda in voor 1,5 miljard dollar. De website biedt 2.900 videocursussen voor het ontwerp van websites, digitale fotografie, programmeren, en producten als Microsoft Office.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden