Column

Liever laten we ons verleiden in de snoepwinkel van de vlogger

Vloggers verleiden ons in de snoepwinkel. In hun rookwolken maalt niemand om eerlijkheid.

Screenshot van een YouTube-video van fashionblogger Noor de Groot.

Hoe zou het toch zijn met Nalden? De jongen die in werkelijkheid Ronald Hans heet (maar dat klonk niet erg hip) werd in 2009 'ontdekt' door de mastodontenmedia als hippe blogger, die het prachtbegrip 'master' muntte voor alles dat vet, cool en tof was. Vooral de nieuwste sneakers en digitale speeltjes. 'Mijn leven is hilarisch', quootte Vrij Nederland hem. Daar was geen woord aan gelogen. Zakenblad Quote schatte vorig jaar zijn vermogen als een van de twee krachten achter de datadienst WeTransfer op 45 miljoen euro.

Ik moest aan de verre voorvader van de vloggers denken na het fascinerende artikel dinsdag in deze krant over Maarten Steinkamp, die de kwakkelende snoepwinkel Jamin weer op de been kreeg. De reus slankte af en serveerde American Candy, Zweedse snøpjes en Japans doe-het-zelfsnoep in de vorm van sushi. In voorbereiding: het Turkse snoepje Brainpop, 'een zuurtje dat lijkt te exploderen zodra het in je mond zit'.

Eat that, Erdogan.

Intrigerender nog was dat Jamin nauwelijks meer geld uitgeeft aan reclame. Niet nodig: 'vloggers' met honderdduizenden volgers staan bij meneer Jamin in de rij om kekke filmpjes te maken met de koopwaar. De 'Paas Pong Challenge' met 'drie hertige meisjes', de onthulling van de 'American Box': het gaat erin als koek.

Jamin betaalt de vloggers niet, zei Steinkamp. Behalve dan vlogster Djamila, die voor Jamin de Djamila-Twizzl (softijsje) had ontworpen.

'Bloggers leven bijna gratis', schreef De Telegraaf. Zoals Noor de Groot, Queen of Jet Lags. De modeblogster vangt 'tussen de duizend en tienduizend euro' voor een foto met merkkleding of nagellakje op Instagram, zei ze. Voor haar volgers is ze een 'influencer', een 'rolmodel' en dus marketingmachine.

Dat Albert Verlinde zijn jasjes van Piet Zoomer leent, staat op elke aftiteling. De talkshowhost als 'friend of the brand' van horlogemerk X: niemand die er nog van opkijkt. Nu halen vloggers de oude media in met de snelheid van Max Verstappen. In de rookwolk die zij achterlaten ziet niemand het onderscheid nog met eerlijke informatie.

Juist daarom zijn vakkundige recensies in journalistiek onafhankelijke media zo waardevol. Maar ja, die media worden steeds minder vertrouwd, constateerde nrc.next dinsdag. Liever laten we ons verleiden in de snoepwinkel van de vlogger.

Met het digitale betaalsysteem Social Currency krijg je korting naarmate je meer volgers hebt. Volgens de Nationale Hypotheekbond maken zzp'ers met voldoende volgers meer kans op een hypotheek (en een baan) dan losers met dertien vrienden.

Eéns trok Henk Westbroek, zanger van Het Goede Doel, de conclusie: vriendschap is een illusie; een pakketje schroot met een dun laagje chroom.

Dat was in de vorige eeuw. Nu zijn we wijzer geworden: vriendschap mag dan een illusie zijn, digitale vrienden zijn goud waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden