Lidl, Mars en Adidas adverteren even niet meer op YouTube na nieuwe rel

Obscene commentaren onder onschuldige kindervideo's

Lidl, Mars, Adidas, Deutsche Bank en HP maken voorlopig geen reclame meer op YouTube. De bedrijven nemen deze stap nadat duidelijk is geworden dat hun advertenties bij filmpjes staan met zeer expliciete seksuele commentaren over jonge kinderen.

Foto reuters

YouTube kondigde eerder deze week al maatregelen aan om ongepaste video's van zijn netwerk te weren, maar ziet zich nu geconfronteerd met een nieuwe rel. Uit onderzoek van BBC News en de Britste krant The Times blijkt dat video's van onschuldige kinderen op YouTube honderden obscene commentaren uitlokken.

Deze filmpjes blijken enorm populair bij pedofielen, schrijft The Times. Video's waarop jonge meisjes in ondergoed zichzelf filmen terwijl ze hun tanden poetsen, oefeningen doen of uit bed rollen, genereren miljoenen views. Volgens The Times worden de meeste video's door de meisjes zelf geüpload naar het videoplatform.

Defect systeem

BBC News meldt ondertussen dat het systeem van YouTube dat ervoor moet zorgen dat seksueel getinte commentaren worden verwijderd, al een jaar niet naar behoren functioneert. Hierdoor zouden meldingen niet goed doorkomen, waardoor de moderatoren geen flauw idee hebben over welk specifiek commentaar klachten binnenkomen. YouTube ontkent tegenover de omroep dat er problemen zijn.

Gevolg van de nieuwe rel is in ieder geval dat een aantal grote adverteerders zich voorlopig terugtrekt van het platform. Onder hen bevinden zich volgens Britse media merken als Adidas, HP, Lidl, Deutsche Bank en Mars. Deze laatste keert pas terug als YouTube maatregelen heeft genomen die herhaling moeten tegengaan.


Kinderhorror op YouTube

YouTube neemt maatregelen tegen doodenge video's
YouTube constateert 'een groeiende trend' op zijn netwerk: filmpjes die niet geschikt zijn voor kinderen en soms zelfs ook niet voor volwassenen. Om het groeiende leger van bizarre, slecht gemaakte of soms zelfs doodenge kinderfilmpjes op YouTube in te dammen, neemt het netwerk nu zelf maatregelen.

YouTube staat vol met automatisch gegenereerde kinderhorror

Columnist Lisa van de Velde schrijft dat haar leeftijdsgenoten blij mogen zijn, met hun 'Disneytrauma's'; 8-jarigen van nu hebben het veel zwaarder. Op YouTube staan schokkende video's waarin de personages uit Paw Patrol 'gezamenlijk zelfmoord' plegen, in een ander plast Spiderman zomaar over Elsa uit Frozen heen.

Foto Youtube
Meer over