Leven op 1600 meter onder zeebodem

Oceaanonderzoekers hebben bijzondere kolonies van bacteriën ontdekt op een diepte van 1626 meter onder de oceaanbodem, dieper dan ooit tevoren is vastgesteld....

Van onze verslaggever Ben van Raaij

De bacteriën zijn aangetroffen in 111 miljoen jaar oude sedimenten bij boringen in de Atlantische Oceaan in de buurt van Newfoundland. Het gaat om zogeheten prokaryoten, een evolutionair vroeg type organismen zonder celkern.

De stofwisseling van de micro-organismen lijkt geheel aangepast aan de extreme omstandigheden van hun thermisch actieve biotoop, waar temperaturen heersen van 60 tot 100 graden Celsius en hoge concentraties aanwezig zijn van methaan en andere koolwaterstoffen. Ze leven van de anaerobe oxidatie van methaan.

De Franse en Britse onderzoekers vermoeden dat het gaat om populaties van Archaea of oerbacteriën. Genetisch blijken ze verwant met de bekende thermofiele (hitteminnende) bacteriën uit vulkanische heetwaterbronnen.

De ontdekking is een nieuwe aanwijzing dat er een complete biosfeer bestaat diep in de aardkorst onder de oceanen. Volgens de onderzoekers leeft tweederde van alle prokaryoten ter wereld in afzettingen onder de zeebodem.