Inzicht Tour de France

Lekker achter de motor hangen in de Tour

Een schaalmodel van racefiets achter een voertuig in windtunnel de op faculteit bouwkunde in Eindhoven. Beeld Bart van Overbeeke

Rijdt een wielrenner tijdens de Tour de France een tijdje achter een motor met cameraman? Dan weet Bert Blocken, hoogleraar en aerodynamica-expert aan de TU Eindhoven, hoe gigantisch de sporter hiervan profiteert. Uit zijn windtunnelproeven blijkt dat een fietser op 2,5 meter achter zo’n motor bijna 50 procent minder luchtweerstand ervaart. Zelfs als de afstand tussen fietser en motor aanzienlijk groter is, levert dit nog een flink voordeel op. Een wielrenner die 1 minuut lang 30 meter achter een motorrijder fietst, boekt 2,6 seconden tijdwinst vergeleken met een fietser die niemand voor zich heeft. Dit effect wordt groter bij tegenwind, en kleiner bij rug- of zijwind. Volgens Blocken zijn de richtlijnen van de Wielerunie voor motorrijders nu ontoereikend voor een eerlijk speelveld. Bovendien worden de regels die er zijn onvoldoende gehandhaafd tijdens de wedstrijd, aldus de hoogleraar. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden