Leidse archeologen vinden bijzondere schedel Europese sabeltandtijger

Hij was misschien wel de schrik van IJstijd, met zijn 10 tot 15 centimeter lange hoektanden: de sabeltandtijger. De oerjager wordt ook wel sabeltandkat genoemd, maar dat lijkt een wat al te aaibare naam.

Zo zag mogelijk de Homotherium latidens eruit Beeld Mauricio Anton

Leidse archeologen hebben een schedel van zo'n Homotherium latidens geïdentificeerd, zo hebben ze woensdag naar buiten gebracht. De elf botfragmenten werden twee jaar geleden in Duitsland opgegraven, bij Schöningen, een plek waar veel mooi oud spul (waaronder eerder twee maal stukken van skeletresten van sabeltandtijgers) uit de grond komt.

Een team onder leiding van hoogleraar Thijs van Kolfschoten van de Universiteit Leiden had even nodig om tot een goede soortbepaling te komen. Onderdeel van de verwarring was de leeftijd van de botten. Ze zijn relatief jong, slechts 300 duizend jaar oud, terwijl lang werd aangenomen dat de sabeltandtijger al 200 duizend jaar daarvoor was uitgestorven in Europa. Niettemin is er ook onder wetenschappers wel discussie over 'nog jongere' vondsten.

De archeologen zijn enthousiast, omdat fossiele resten van sabeltandtijgers slechts zelden in Europa worden gevonden - meestal komen ontdekkingen uit de VS. Ook hebben ze weer een beetje meer over de taxonomie (indeling in soorten), de bouw en de leefwijze van het prehistorische roofdier kunnen reconstrueren dankzij de goede staat van de botten.

Kolfschoten en zijn collega's hebben de botfragmenten met behulp van een 3D-scanner bestudeerd. Ze hebben hun inzicht kunnen verdiepen in de delen van de hersengebieden voor gehoor en zicht en hebben gereconstrueerd dat de sabeltandtijger zeer krachtige nek- en kaakspieren had, noodzakelijk om zijn sabeltanden in een prooi te zetten en die tegelijk in bedwang te houden.

Van die sabeltandtijger zijn twee jaar geleden botresten ontdekt in Duitsland. Leidse onderzoekers bepaalden de soort Beeld Universität Tübingen

Sabeltandtijgers waren waarschijnlijk niet zulke soepele sluipers als andere katachtigen. Hun bouw, die wel wat weg lijkt te hebben van doe van een beer, doet onderzoekers dat vermoeden. Hun favoriete maaltijden? Paarden en neushoorns.

De opgravingen in Schöningen, geleid door Duitse onderzoekers, gaan nog altijd door. De verwachting (en hoop) is dat er nog meer resten van sabeltandtijgers zullen worden gevonden.