KWF schrapt omstreden sketches over kankerzorg

KWF Kankerbestrijding heeft na een regen van klachten een 'over the top' voorlichtingsvideo over kankerzorg teruggetrokken. De video Aandacht AUB!, bedoeld om zorgprofessionals voor te lichten over begeleiding van kankerpatiënten, lekte uit op internet en werd bedolven onder kritiek. Na een halve dag vergeefs het project te hebben verdedigd, heeft KWF besloten de hele campagne in te trekken. KWF besteedde 450.000 euro aan de campagne.

Screenshot uit de video Aandacht AUB! van KWF Kankerbestrijding. Beeld KWF Kankerbestrijding

'Als we niets doen, gaat u dood. Begrijpt u dat, dood?' De verpleegster spreekt de kankerpatiënt in het ziekenhuis toe als een kind. Zij kijkt van onder haar pruik glazig terug. Patiënt en zuster zijn acteurs en treden op in het eerste filmpje van de reeks Aandacht AUB! van KWF Kankerbestrijding. Volgens de stichting komen kankerpatiënten in het ziekenhuis nog vaak aandacht tekort, de video was bedoeld om dit op humoristische wijze te belichten.

De video, die niet op het grote publiek was gericht, lekte uit en ging vanochtend een eigen leven leiden op Twitter. Na een ochtend en middag op alle boze reacties gereageerd te hebben, besloot KWF rond 15.30 uur het hele project in te trekken. De negatieve publiciteit viel niet meer te beteugelen. 'Het was met de beste bedoelingen gemaakt, maar het filmpje schiep uiteindelijk meer verwarring dan duidelijkheid', zegt een woordvoerder. De video riep vooral vragen op en diende daardoor niet meer het doel dat KWF aanvankelijk voor ogen had: zorgmedewerkers voorlichten over kankerzorg.

De sketches zijn een belediging van zorgmedewerkers en patiënten, was overwegend de concensus Twitter. @kwf_nl reageerde op alle boze berichten met meer dan honderd tweets. Verontwaardiging op internet is eerder regel dan uitzondering, maar ook bij het Nederlands kankerinstituut Antonie van Leeuwenhoek (AVL) deed het filmpje wenkbrauwen fronsen. En bij de federatie van kankerpatiëntenverenigingen NFK was de video bekend, maar de directeur wilde er niet op reageren.

Volgens een woordvoerster van het AVL konden sommige artsen wel om de sketches 'glimlachen', anderen vonden het niks. Ze noemde de eerste reacties 'wisselend'. Het ziekenhuis was niet van plan de video op te nemen in het eigen lesprogramma. Het AVL besteedt al op andere manier aandacht aan de begeleiding van kankerpatiënten, zegt ze, de video van KWF zou daarop geen aanvulling zijn.

Niet bedoeld voor het grote publiek
KWF Kankerbestrijding gaf eerder vandaag op de eigen site uitleg over de voorlichtingscampagne. De video was niet bedoeld voor het grote publiek, maar enkel voor zorgprofessionals. 'Uiteraard trekt KWF Kankerbestrijding de deskundigheid van zorgprofessionals niet in twijfel.'

Volgens de stichting was het filmpje tot stand gekomen in overleg met 'zorgprofessionals, patiënten en andere stakeholders'. 'Uit deze gesprekken kwam naar voren dat de insteek origineel moest zijn en humor mocht bevatten.'

De sketches waren gebaseerd op ervaringen uit de praktijk en werden, hoewel overtrokken, door zorgmedewerkers ervaren als herkenbaar, schrijft het KWF. Volgens de woordvoerder kon een deel van de artsen, zorgmedewerkers en patiënten het filmpje wel waarderen, maar KWF kreeg ook uit die hoek veel kritiek. Desondanks had de stichting dertig ziekenhuizen bereid gevonden de video te gaan gebruiken voor interne voorlichting.

KWF beraadt zich nog op wat ze met de filmpjes gaat doen. De video hieronder is niet meer zichtbaar sinds KWF rond 15.30 uur het project heeft afgeblazen.

 
Uit gesprekken kwam naar voren dat het filmpje origineel moest zijn en humor mocht bevatten
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden