Koudste kou nu nog kouder

Wetenschappers zijn er in geslaagd een methode te ontwikkelen om de laagste temperaturen die er is op Aarde te meten. De resultaten hiervan kunnen gebruikt worden in het onderzoek naar eigenschappen van materie en in de Kwantum-mechanica.

Deze temperatuur van minus dertig graden is nog niets vergeleken met de kou die de onderzoekers creëerden.

De bevindingen van de Harvard-onderzoekers zijn gepubliceerd in Nature.

De onderzoekers zijn het koudst mogelijke punt (minus 273.15 graden) tot op een paar miljardsten van een graad genaderd. Toch blijven ze zoeken naar mogelijkheden om nog dichter bij het absolute nulpunt te geraken. Op die manier kunnen op atomair niveau verschijnselen als supergeleiding beter worden onderzocht. Daarbij verdwijnt de elektrische weerstand van sommige materialen in extreme koude volledig.

De Amerikanen slaagden in hun poging door met laserstralen atomen zodanig te manipuleren dat die meer energie afstaan. Die wordt met een vloeistof afgevoerd, zoals koelvloeistof in een gewone koelkast warmte afvoert.

De onderzoekers denken dat hun bevindingen van belang zijn voor het ontwerpen van geheugen voor quantumcomputers, die vele malen sneller zijn dan gewone computers.