Koop een dollar voor 85 cent

Je hebt gratis en gratis. In twee weken tijd verwelkomde Nederland vier nieuwe gratis Internet-providers, dus nu wordt het tijd voor een volgende stap....

Waar de volgende stap van 'gratis' toe kan leiden, is te zien op Amerikaanse websites waar de concurrentie heel wat heviger is dan in Europa. Een goed voorbeeld is het online-tijdschrift Slate dat vorig jaar nog probeerde abonneegeld te vragen van zijn lezers. Niet meer dus.

Al snel ondervond Slate-eigenaar Microsoft dat Internet-surfers weigerden te betalen voor deze informatie, dus werd abonnementsgeld teruggebracht naar nul. Deze week biedt Slate ook nog eens een gratis e-mail nieuwsbrief aan zijn lezers aan, en omdat eerdere acties kennelijk onvoldoende respons opleverden, verloot het bovendien geheel verzorgde reizen naar Seattle waar het hoofdkwartier is gevestigd, inclusief een rondleiding op de Microsoft-campus.

De websurfer krijgt dus steeds meer voor niets. Dat is ook te zien bij Buy.com waar geregeld artikelen te koop zijn voor een prijs die lager is dan de inkoopprijs.

In zijn jacht op kijkers en klanten hoopt Buy.com het verlies goed te maken met advertentie-inkomsten. 'Een dollar verkopen voor 85 cent', wordt deze strategie wel genoemd, en het merkwaardige is dat veel web-ondernemers geloven dat deze 'weggeefeconomie' een blijvertje is.

Of dat juist is, moet nog blijken, maar in elk geval worden steeds meer diensten en producten gratis aangeboden. Naast gratis Internet-toegang kondigde computer- en softwarebedrijf Sun vorige week aan dat het ook een reeks softwareprogramma's zoals tekstverwerkers en rekenprogramma's gratis zal weggeven op het Internet.

En of dat niet genoeg is, zijn er steeds meer webwinkels die aanbieden om hun producten gratis thuis te bezorgen, opdat de virtuele klant toch maar vooral zaken met hen wil doen, en niet met de concurrent. Er zijn zelfs al aanwijzingen dat telefoonverkeer, inclusief het nu nog dure interlokale en internationale bellen, straks als gratis extraatje worden aangeboden bij een abonnement op Snelnet - het supersnelle Internet waarmee al geëxperimenteerd wordt.

Qwest, de Amerikaanse partner van KPN Telecom, geeft nu al 250 minuten interlokaal bellen cadeau bij een Internet-abonnement van 25 dollar per maand.

Voor niets gaat de zon op, en ieder Internetbedrijf heeft wel een manier in gedachten waarop het denkt uiteindelijk toch geld te kunnen verdienen aan het web. Of dat de klant uiteindelijk geld gaat kosten, moet nog blijken. 'In ieder geval profiteert de consument in deze tijden van overaanbod', merkt NIB-analist Gert Jochems op. 'Geniet ervan zolang het duurt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden