Komt Apple met een auto? 'iPad op wielen is de toekomst'

Apple werkt aan een zelfrijdende, elektrische auto. Althans, als er iets klopt van de geruchten die de afgelopen dagen de berichten-over-Apple-machine op volle toeren hebben laten draaien. Hoe komt dat? En hoe serieus moeten we al die nieuwtjes nemen?

Beeld thinkstock

Publicaties van de Amerikaanse zakenkranten Financial Times en Wall Street Journal hebben de geruchten over Apples autoplannen tot ongekende hoogten opgestuwd. Welke aanwijzingen zijn er dat Apple inderdaad zo'n project heeft gestart? En wat is de kans van slagen?

Nieuw zijn ze niet. Een jaar geleden berichtte de San Francisco Chronicle al dat Apple gesprekken zou hebben gevoerd met Elon Musk, de CEO van elektrische-autofabrikant Tesla. Enkele weken geleden werden in Californië 'mysterieuze minibusjes' gesignaleerd met allerlei speciale meetapparatuur. Volgens CBS San Francisco waren ze ingehuurd door Apple, dat ze mogelijk als prototype voor een zelfrijdende auto gebruikte.

De Financial Times meldde dit weekeinde dat Apple experts op het gebied van automotive heeft ingehuurd - onder wie een voormalig topman van Mercedes - om in een 'geheim laboratorium' aan 'automotive-producten' te werken. En de Wall Street Journal schrijft dat Apple met honderden mensen werkt aan Project Titan, dat uiteindelijk een auto met Apples merknaam zou moeten opleveren. Ook persbureau Reuters deed een duit in het zakje met het nieuwsbericht dat Apple zou werken aan een 'autonoom rijdende' auto.

En dat is nog niet alles: Tesla zou minstens 150 voormalig Apple-medewerkers in dienst hebben genomen, terwijl Apple op zijn beurt experts van Tesla zou proberen in te lijven. Volgens de Wall Street Journal duidt dat op een machtsstrijd tussen de twee bedrijven. Meer dan genoeg brandstof om de geruchtenmachine voorlopig op volle toeren te laten draaien dus. Maar hoe serieus moeten we al die nieuwtjes nemen?

Beeld reuters

Wat moet er in een 'Apple car'?

Alle geruchten zijn voor de website Cult of Mac reden om alvast te fantaseren over wat er zoal in een Apple-auto zou kunnen zitten. Zonnepanelen, elektronisch getinte ramen, spraakherkenning van Siri en een batterijduur die zich kan meten aan die van de iPhone 6 Plus, bijvoorbeeld.

Tesla-CEO Elon Musk Beeld reuters

iPad op wielen

Serieus, denkt Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de Technische Universiteit Eindhoven. Dat Apple bezig is met zelfrijdende auto's is volgens hem heel aannemelijk. 'Elektrische auto's draaien steeds meer om software. Ik rijd zelf in een Tesla, en daarbij krijg ik elke week een sofware-update waarmee ik steeds meer dingen kan. Denk aan zaken als cruise control of de automatische vergrendeling van de deuren. Je koopt dus eigenlijk een platform dat je met allerlei software kunt upgraden. Zelfrijdende auto's zijn steeds meer connected, en dat past natuurlijk precies in het straatje van Apple. Een iPad op wielen, dat is de toekomst van de auto, zeg ik altijd.'

Apple zal vermoedelijk wel een ander business-model voor ogen hebben dan Google. 'Ik denk dat Google probeert zoveel mogelijk persoonlijke informatie die via de elektrische wielen wordt verzameld te verkopen,' aldus Steinbuch. 'Apple zal het meer gaan zoeken in het verkopen van apps en andere software.'

Dat Apple uiteindelijk een eigen lijn van elektrische, zelfrijdende auto's op de markt gaat brengen, ligt volgens Steinbuch minder voor de hand. 'Zowel Apple als Google zullen denk ik wel inzien dat zoiets gigantische investeringen vereist. Er komt enorm veel bij kijken. Bijvoorbeeld op juridisch vlak, want er zijn veel eisen op het gebied van veiligheid. Het is voor deze bedrijven daarom logischer om via een acquisitie voet aan de grond te krijgen.' Tesla lijkt voor Apple een logische kandidaat.

Kunnen we over vijf jaar kiezen tussen handige Google-auto's en elegante Apple-mobielen? Als het aan de technologie-giganten ligt wel, denkt Steinbuch. 'Die zijn er nu al klaar voor.'

Zelfrijdende auto van Google. Beeld epa

Ontwerper

Als er een Apple-auto komt, is de kans groot dat deze wordt ontworpen door Mark Newson, speculeert The Irish Times. Deze industrieel ontwerper volgde vorig jaar sir Jonathan Ive op bij Apple. Ive was de man die Apple smoel gaf. Newson heeft veel ontwerpen uit de wereld van mobiliteit op zijn naam staan. Zo ontwierp hij voor Ford een prototype van de Ford 021C.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden