Koffiemokken met foto's van andermans kinderen

We hebben Facebook en de NSA niet nodig om onze privacy te schenden. We zijn zelf kwistig met de ­persoonlijke gegevens van ­anderen, inclusief die van onze kinderen. Dat ­benadrukt de media­campagne 'Iedereen Spion'.

Beeld SETUP

Ik heb iets te verbergen. Zo luidt het motto van de 'iedereen Spion' campagne. Medialab SETUP Utrecht probeert hiermee op een creatieve manier aan te tonen hoe makkelijk internetgebruikers hun eigen en andermans data weggeven.

Ik heb iets te verbergen. Zo luidt het motto van de campagne van Medialab SETUP Utrecht. Het lab wil aantonen hoe makkelijk internetgebruikers hun eigen en andermans data weggeven. Bij het aanmaken van een profiel op een van de sociale media accepteren velen zonder nadenken de algemene voorwaarden. En steeds laait de discussie weer op: hoe veilig is het om ­foto's en persoonlijke gegevens op het wereld wijde web te zetten? En wie heeft de auteursrechten eigenlijk? Medialab SETUP heeft met behulp van enkele kunstenaars drie campagnes bedacht: posters waarop random personen zijn afgebeeld die in digitale foto's van vrienden zijn getagd, een korte animatiefilm die wordt vertoond op videoschermen in steden en de meest opvallende: een website waar koffiemokken zijn te bestellen met afbeeldingen van kinderfoto's die rechtsreeks van fotosite Flickr zijn geplukt.

Poster uit de 'iedereen spion' campagne Beeld SETUP
Foto's uit de 'iedereen spion'campagne Beeld SETUP
Poster uit de 'iedereen spion' campagne Beeld SETUP

Overheden en bedrijven als Google weten al enorm veel van de internet­gebruikers, zegt Ellen Bijsterbosch van SETUP. Maar welke verantwoordelijkheid heeft de internetgebruiker zelf bij het delen van persoonlijke gegevens en het taggen van kennissen en vrienden? Die discussie zou een nieuwe stap kunnen worden in het privacy-debat.' De bekers, verkrijgbaar in klassiek mokmodel, als bierpul of als thermoskan, worden naast een foto voorzien van de naam van het kind. De ouders weten hier niets vanaf. Volgens de wet doen de makers niets verkeerd. De ­'fotografen' hebben waarschijnlijk zonder nadenken commercieel her­gebruik toegestaan. Bijsterbosch: 'Naar aanleiding van onze actie heeft tot nu toe één ouder de Flickr-licentie aangepast. Dat is een heel simpele ingreep. We geven elkaars data veel te gemakkelijk weg.'

De poster- , film- en mokkencampagnes lopen tot begin februari en worden ondersteund door Stichting Democratie en Media en stimuleringsfonds creatieve industrie.
iedereenspion.nl

Beeld SETUP
Beeld SETUP
Beeld SETUP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden